HAS200 – International conference. Musical Discourses on the National Idea in 19th- and 20th-Century Music
|
|
|
Musical Discourses on the National Idea in 19th and 20th Centuries: Music Historiography and Criticism Revisited Institute for Musicology of the ELTE RCH, Bartók Hall and Haydn Hall, December 4–5, 2025 Táncsics Mihály utca 7, 1014 Budapest |
The Department of Hungarian Music History of the ELTE RCH Institute for Musicology and the International Musicological Society Study Group Music and Cultural Studies are holding a two-day international conference on musical discourses on cultural nation building in the 19th and 20th centuries in music historiography and music criticism. The event also pays tribute to the 200th anniversary of the founding of the Hungarian Academy of Sciences.
The conference program can be found here.
The conference will be held in person, but the presentations will also be broadcast live via Zoom by the Institute of Musicology and will be made available on the Institute's website at a later date. To watch the live broadcast, click on the links in the program a few minutes before the event begins.
Breviarium notatum Strigoniense saeculi XIII – megjelent a Musicalia Danubiana 27. kötete
Az ELTE HTK ZTI Régi Zenetörténeti Osztálya és a Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport nagy örömmel adja hírül, hogy megjelent a kutatócsoport tagja, Szoliva Gábriel monográfiája az esztergomi székesegyház 13. századi kottás breviáriuma (Breviarium notatum Strigoniense) második, szanktorále kötetének rekonstrukciójával. A rekonstrukció alapjául a kódexnek a zágrábi Metropolitanska knjižnica Zagrebačke nadbiskupije régikönyves gyűjteményében 2019-ben fölfedezett, 15–17. századi nyomtatványok borítójának megerősítéséhez fölhasznált 258 töredéke szolgált, kiegészülve a breviáriumból származó további 14, zágrábi és budapesti könyvtárakban megtalált fragmentummal. A hasonmás kiadást kísérő háromnyelvű (magyar, angol és horvát) tanulmány magába foglalja a fragmentumokon fönnmaradt tartalom aprólékos filológiai, liturgia- és dallamtörténeti elemzését, amelynek segítségével a kódex biztonsággal elhelyezhető a középkori Magyarország gregorián forrásainak láncában. Mellékszálként arra a 17. század végi könyvkötői munkamódszerre is fény derül, amelynek során a kódexet Zágrábban földarabolták, s lapjait a helyi székesegyházi könyvtár nyomtatványainak tábláira ragasztották.
Ahogy a szerző fogalmaz a kötet Előszavában, a kódex „egy képzeletbeli kapu, amelyen keresztül beléphetünk a középkori esztergomi székesegyház kórusába, a káptalan zsolozsmájának helyszínére, sőt dallamainak megszólaltatásával benyomást szerezhetünk az egykori »hangzó katedrálisról«.”
A kötet megszületéséhez szükséges kutatást az MTA Lendület és Mecenatúra programjai, valamint a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapja támogatta. A szerző és a szerkesztő külön háláját fejezi ki Freund Tamásnak, az MTA elnökének, Oberfrank Ferencnek, az MTA köztestületi igazgatójának és Monok Istvánnak, az MTA Könyvtár és Információs Központ főigazgatójának a könyv megjelentetésében nyújtott hathatós támogatásukért is.
A Musicalia Danubiana sorozat 27. köteteként Czagány Zsuzsa szerkesztésével napvilágot látott kiadvány a Penna Bölcsész Könyvesboltban kapható (1053 Budapest, Magyar utca 40), illetve az This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. címen rendelhető.
Receptions of French Liturgical Music in Bohemia and Central Europe in the High Middle Ages – Háromnapos nemzetközi műhelykonferencia Prágában (2025. november 24–26.)
Amint az a címéből is kiderül, a konferencia tematikus vezérfonala a 13. századi francia liturgikus zene közép-európai (elsősorban csehországi) recepciója volt. A téma nagyonis aktuális, és jól beleillik abba a folyamatba, amely az elmúlt évtized digitális forrásbősége és nyílttá váló publikációs rendszere következtében a Rajnától keletre művelt tudományos kutatás horizontjának soha nem tapasztalt kitágulásához vezetett. Többek között ahhoz, hogy a magunk tudományterületén újra föltegyünk néhány alapvető, egy-egy térség és hagyomány eredetét feszegető kérdést, s hosszú ideje rögzült teóriák érvényességét vonjuk kétségbe. Például azt, hogy az ezredforduló táján születő, hagyományosan német orientációjúnak tekintett közép-európai egyházak liturgikus zenéjét ne csak (dél)német, hanem mondjuk francia és/vagy olasz mintákra vezessük vissza. A dolog persze árnyaltabb annál, minthogy egyszavas válaszokat adjunk az eredetkérdésekre, s az is igaz, hogy a magyarországi gregoriánkutatás mindig is számolt a német nyelvterületen kívülről érkező hatások lehetőségével.
Digital Critical Editions in Music 4. – online workshop
Organized by the Hungarian Department for Hungarian Music History (ELTE RCH), the fourth event in the online workshop series on the topic of digital critical editions will take place on Wednesday, December 10, 2025, at 2:00 PM.
At this event,
Kateryna Schöning, PD Dr (University of Vienna) and
Ilias Kyriazis, MMus, MA, MLS (Austrian National Library) will present the project
E-LAUTE
An Electronic Linked Annotated Unified Tablature Edition
The detailed invitation can be downloaded here.
You can join the Zoom meeting by clicking on the link a few minutes before the event begins
(Meeting ID: 769 044 1289. Passcode: ELTEBTK. These are not required if you join by clicking the link).
Authenticity in Music – Report on the International Conference organized by the Budapest Bartók Archives
The Budapest Bartók Archives organized an engaging scholarly meeting discussing questions on “authenticity” in editing music, with the participation of distinguished scholars from abroad – held against the backdrop of the Béla Bartók Complete Critical Edition (being published by G. Henle Verlag, Munich and Editio Musica Budapest) announced ten years ago. The conference, which took place on 14 and 15 November 2025 at the Institute for Musicology, ELTE Research Centre for the Humanities, covered a wide range of topics, from Mozart to Bartók and from source analysis to traditional music repertoire. While the central idea of the conference was the notion of “authentic editions” and the criteria necessary for the realization of such an ideal, the papers presented at the four thematic sessions of the symposium offered thought-provoking approaches to various aspects of the concept of “authenticity”.








