Institute for MusicologyInstitute for Musicology MTA HUN-REN BTK ZTI BTK ZTI (magyar) MTA MTA BTK MTA BTK ZTI MTA BTK ZTI (magyar)
MTA BTK Zenetudományi Intézet zti_picbar_02.png zti_picbar_03.png zti_picbar_04.png zti_picbar_05.png zti_picbar_06.png
  • Home
  • About us
  • Events
  • Exhibitions
  • Concerts
  • Databases
  • Publications
  • Staff
  • Contacts
  • Archives for 20th–21st Century Hungarian Music
  • Bartók Archives
  • Department for Hungarian Music History
  • Archives and Department for Folk Music and Folk Dance Research
  • Department of Early Music History
  • Museum of Music History
  • Library of Musicology
 visegrad

Tudományos fórum – Gombos László

jan24

 

Gombos László: Megkésett melódiák, megkésett elemzések. Kodály öröksége Ittzés Mihály életművében

HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2024. szeptember 26. csütörtök, 14 óra

1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7.

  • Tudományos fórum
  • 2024

Zenei ikonográfiai konferencia Bécsben

Laughing your staves off: irony, satire, and parody in visual representations and narratives of music címmel, Bécsben került megrendezésre az Association Répertoire International d’Iconographie Musicale (RIdIM) 23. konferenciája (2024. augusztus 29–31.). A nemzetközi zenei ikonográfiai szervezet tudományos összejövetelének idén otthont adó Universität für Musik und Darstellende Kunst épületében az európai, amerikai, ázsiai és ausztrál művészeti és kutatóintézetek előadói között a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Magyar Zenetörténeti Osztályának két munkatársa is részt vett.

  • konferencia
  • beszámoló
  • 2024

Elhunyt Ladislav Kačic pozsonyi zenetörténész

2024. augusztus 19-én életének 74. évében, hosszan tartó betegség után Pozsonyban elhunyt Ladislav Kačic zenetörténész, Közép-Európa és benne a történelmi Felvidék régi zenéjének hatalmas tudású, elhivatott és elfogulatlan kutatója, a vele közös témákat művelő magyar zenetörténészek felejthetetlen kollégája és barátja.

1951. május 27-én született Vágújhelyen (Nové Mesto nad Váhom). A pozsonyi Előadóművészeti Egyetemen (VŠMU v Bratislave) folytatott zeneelméleti tanulmányokat; ugyanebben az intézményben oktatott pályája utolsó évtizedeiben (2000–2018) zenetörténeti tárgyakat. 1997–2020 között a Szlovák Tudományos Akadémia Szlavisztikai Intézetének (Slavistický ústav Jána Stanislava SAV) volt tudományos munkatársa, korábban (1983–1996) a Zenetudományi Intézetben (Ústav hudobnej vedy SAV) dolgozott. Pályája elején első munkahelye az OPUS kiadó kotta- és könyvkiadó részlege volt (1973–1982).

Ladislav Kačic a szlovákiai zenetörténet-írásnak azt a csapását követte, amelyen Richard Rybarič (1930–1989) indult el, és amely nem állt messze Bárdos Kornél munkamódszerétől sem. Kačic alapkutatásokat folytatott, hogy minél teljesebben összegyűjtse a mai Szlovákia területéről származó, 17–18. századi zeneéletre vonatkozó forrásanyagot. Érdeklődésének homlokterében mindvégig a zenetörténet barokk korszaka állt, és különösen foglalkoztatta őt a régióban működő szerzetesrendek (ferencesek, jezsuiták, piaristák) zenéje, amely tárgya volt 1998-as PhD-értekezésének is. „Missa franciscana der Marianischen Provinz im 17. und 18. Jahrhundert” című, a forrásközlés szempontjából mérföldkőnek számító, terjedelmes közleményét 1991-ben Budapesten jelentette meg a Studia Musicologica folyóiratban. Tekintélyes életművében fő helyet foglalnak el monográfiái és forráskiadásai, amelyek számos, a 18. században alkotó szerzetes-muzsikust emeltek ki az ismeretlenségből (Gaudentius Dettelbach OFM, Georgius Zrunek OFM, Pantaleon Roškovský OFM, Paulín Bajan OFM, Petrus Peťko SchP, Ferdinandus Pankiewicz SchP, František Budinský SJ), de éppily figyelemre méltóak más pozsonyi – vagy Pozsonyban is aktív – zenészekkel (Paul Charles Durand, Franz Paul Rigler, Anton Zimmermann, Joseph Umstatt) foglalkozó munkái. Kritikai kottakiadásai közül a magyar zenetörténészek számára különösen kedves a lőcsei tabulatúrás könyv közreadása (Pestrý zborník / Tabulatura miscellanea, 2005). Utolsó nagy horderejű levéltári kutatásával az Esterházy Imre érsek pozsonyi udvartartásában patronált zenei együttes adatait tárta fel.

Nyitottsága arra predesztinálta őt, hogy évtizedeken keresztül nemzetközi konferenciák egész sorát szervezze meg a szívéhez közel álló témakörökben, és ilyenkor rendszerint együttműködött más szakterületek – szlavisztika, nyelvészet, irodalom- és történettudomány, művészet- és egyháztörténet – képviselőivel. E konferenciák anyagát többnyire meg is jelentette kötetté szerkesztve. Az általa rendezett tudományos ülésszakokat rendszeresen látogatták elsősorban a Szlovákiával szomszédos országok zenetörténészei – de Szlovéniából, Német- és Horvátországból is –, akik rendre úgy érezhették, hogy valódi regionális partnerség szerveződik Pozsonyban Kačic szárnyai alatt. Ha ezt szóba hozták, ő maga nagyvonalúan és szerényen kitért a méltatás elől.

Életművéért hálásak vagyunk, emlékét megőrizzük! Lux perpetua luceat ei!

 

Papp Ágnes

 

A gyászjelentés letöltése.

  • 2024

32. internationale Studientagung der Internationalen Arbeitsgemeinschaft für Hymnologie – Papp Ágnes beszámolója

Az IAH (iah-hymnologie.de) 2024. július 29. és augusztus 4. között Prágában tartotta kétévente esedékes nemzetközi tudományos konferenciáját mintegy 60 résztvevővel. A munkaközösség a liturgikus, gyülekezeti, templomi és vallásos ének és zene kutatásával és ápolásával foglalkozik a történetitől a kortársi egyházi énekanyagig és énekeskönyvekig, nemzetközi, felekezetközi és interdiszciplináris platformon. Jóllehet az IAH tagságában 31 ország képviselteti magát Izlandtól Taiwanig, Finnországtól Dél-Afrikáig, az Egyesült Államoktól Ausztráliáig, a témákban és az aktivitásban is folyamatosan érzékelhető az európai túlsúly. Érthető tehát, hogy a társaság mindig is szorgalmazta a brit és tengeren túli Hymn Socety-k működését és az azokkal való kapcsolattartást. Az IAH 1959-es alapításának hetvenedik évfordulójához közeledve a prágai konferencián útjára indították az „IAH History” projektet, mely a magyar zenetörténészek számára is tartogat érdekességeket. Az 1970-es és 1980-as években a magyar himnológia ugyanis korszakos egyéniségein (Csomasz Tóth Kálmán, Czeglédy Sándor, Papp Géza, Schulek Tibor és mások) keresztül nagy tekintéllyel volt jelen a testületben; olyannyira, hogy 1983-ra Budapest kapta a 12. nemzetközi tudományos konferencia rendezési jogát.

  • konferencia
  • beszámoló
  • 2024

Somfai László születésnapjára

Éppen tíz esztendeje, 2014. augusztus 15-én – kerek 80. születésnapján – datálta szerzője egyik igen fontos kötetének előszavát. A Zeneműkiadó gondozásában harminchárom év után immár másodszor, utánnyomásban megjelent 18 Bartók-tanulmány (bartóki ihletésű címével) kiemelkedő jelentőségű, mintaadó, mesteri gyűjtemény. Az első ízben a zeneszerző centenáriumán, 1981-ben megjelent, s írója szerint „tisztes ünneprontás”-nak szánt kötet László Ferenc egykorú ítélete szerint a „Bartók-év Bartók-könyve” lett. Az akkori lelkes recenzens így fogalmazott: „Ha mások »iskolateremtők«, akkor amit Somfai teremt a Bartók-kutatásban, nem iskola, hanem a szó legszebb értelmében vett – magas szintű, önálló gondolkodásra ösztönző – szabadegyetem.”

 

somfai laszlo 20240722

Somfai László hozzászólása a Béla Bartók's Viola Concerto Revisited konferencián, 2024. július 22.

 

A nemzetközileg mindenekelőtt Haydn- és Bartók-kutatóként ismert zenetörténész, Somfai László ma már 90 éves. A nagy örömünkre még mindig gyarapodó életmű méltatása helyett egyetlen – kiemelkedő jelentőségű – vállalkozását emelem ki, mely a mai napig is intenzíven foglalkoztatja. A 18 Bartók-tanulmány 1980-ban fogalmazott utószavában írta: 

„Hatalmas a Bartókról, a Bartók ürügyén írott irodalom, jószerivel természetellenesen nagy, de eredményeit nyugtalanító aszimmetriák teszik összekapcsolhatatlanokká. Nincs még egy hasonlóan nagy zeneszerzői életmű, amelynek feltárásában a biográfia, a filológia és a stílusanalízis – kezdetben a lehetőségek béklyójában, ma már inkább a kutatóegyéniségek szükségtelen szakosodása folytán – ilyen mérhetetlenül elkülönülve dolgoznék. Napi munkámból magam tudom persze a legjobban, mennyire gátolja a hiteles megközelítést és a komplex vizsgálatot a Bartók-oeuvre kritikai összkiadásának hiánya. 1972 óta, amióta a budapesti Bartók Archívum vezetőjeként ezen változtatni remélek, legfőbb feladatként az összkiadás előkészítésén dolgozunk […] egyebek közt azért is, hogy a Bartók-kutatás megérhesse ugyanazt a pezsgést, amit a Bach, a Mozart, a Berlioz, a Schoenberg és a többi kritikai kiadás a maga területén elindított.”

Az akkor oly fájóan hiányzó kritikai összkiadás – hála a gyűjtemények és kézirattulajdonosok támogatásának – 2016 óta folyamatosan készülhet, s jelenhet meg. Az Editio Musica Budapest Zeneműkiadóval együttműködve az összkiadások egyik világszerte legelismertebb kiadója, a müncheni Henle Verlag gondozza, szerkeszti és terjeszti a sorozatot. A kutatómunka, a közreadás, a kísérőtanulmányok, a kritikai apparátus a Bartók Archívumban készül – bevonva távolra szakadt kiváló munkatársakat. 

Somfai László a sorozat alapító szerkesztőjeként nemcsak kívülről követheti az egyes kötetek munkálatait. Hiszen az eddig megjelent nyolc kötetből négyben – egyedül vagy munkatársaival, egykori növendékeivel együtt – közreadói feladatot vállalt. A Bartók-összkiadás egyik korai mintakötete, az 1914 és 1920 között készült zongoraművek közreadása alkalmas volt rá, hogy a sorozat fokozatosan kialakult szerkesztési elveihez igazítva–alakítva az összkiadás 38. köteteként jelenhessen meg 2019-ben. A kiváló karnagy Szabó Miklós mellett fontos szerzői szerepe volt a kórusműveket tartalmazó többszerzős kötetben is, mely végül Kerékfy Márton és Pintér Csilla Mária gondozásában jelenhetett meg ugyanabban az évben. A Bartók Archívum fiatal munkatársával, Németh Zsomborral közösen adták közre legfrissebben (2022-ben) Bartók kiemelkedően fontos műsorozatát, hat vonósnégyesét rendkívül gazdagon dokumentálva a forrásokat, a keletkezés- és előadástörténetet. De még a Móricz Klára közreadásában 2017-ben megjelent Concerto-kötet készülésekor is hozzá fordulhattunk, hogy a zenekari művek notációjával és előadási problémáival kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat ő foglalja össze. Emellett számos aktuális kérdésben is mindig számíthatunk érdeklő figyelmére, tanácsára, változatlan tettrekészségére. Az összkiadás munkálatainak legfontosabb forrásbázisa egyelőre lezáratlan, ám lényegében teljes, angol nyelven írott Bartók-műjegyzéke, melynek számítógépes „kézirata” mindenkor munkatársai rendelkezésére áll. Akárcsak felbecsülhetetlen értékű, rendkívül részletes filológiai jegyzetei, melyeket a Bartók-kéziratok eredetijének tanulmányozásakor – elsősorban Bartók Péter meghívására még Homosassában, de más gyűjteményekben is – készített.

A tudományos teljesítmény hatását ma a kutató munkáira történő hivatkozások számával igyekeznek mérni. S elsődleges – ha nem épp kizárólagos – a minél frissebb publikációkra vonatkozó hivatkozások figyelése. Legalább ilyen fontos értékmérőnek tűnik az, ha valaki régebbi munkáját még mindig alapvetőként, meghatározóként tartja számon a kutatás. Somfai László bizony már pályája kezdetén – az 1960-as évektől kezdve – egy sor olyan közleménnyel jelentkezett a filológia, a történeti forráskutatás, vagy épp a stíluselemzés területén, melyekre a mai napig rendszeresen hivatkozunk. Egyszerűen alapvető az, amit Bartók „egyneműkarainak” (a Gyermek- és nőikari munkáinak, illetve a férfikari Elmúlt időkből) szövegforrásairól 1969-ben közölt, amit „magyar kulminációs pont”-nak nevezett el Bartók zenekari műveinek vizsgálatakor, vagy amit Bartók műveinek zárótételeiről („per finire”) megállapított. De pályáján, melyet végigkísérnek a továbbiakban is az ilyen és más felfedezés számba menő, ám mindig a lényegre koncentráló közlemények, ott vannak a meghatározó nagyobb szabású munkák is, kritikai kotta-, kommentált kézirathasonmás-, hangfelvétel-közreadások, valamint a könyvek és monográfiák. (Ilyenek a Haydn-ikonográfiától a Haydn zongoraszonáták átfogó vizsgálatáig, vagy a Bartók komponálási módszeréről szóló, eredetileg angolul, majd magyar fordításban is megjelent alapkönyvéig.) Közben szinte minden lehetséges zenetudományi műfajban alkotott és alkot – a mai napig. Friss és azonnali visszhangot kiváltó az elmúlt évek terméséből az 1. vonósnégyes kihagyott B–A–C–H motívumot használó szakaszáról vagy épp az 5. kvartett koncepciójáról írott dolgozata. 

 

advosoryboard 20220930 1024x576

A Bartók-összkiadás szerkesztősége és nemzetközi tanácsadó testületének jelenlévő tagjai a Bartók és hegedűművész partnerei kiállításon 2022. szeptember 30.

(hátsó sor: Kerékfy Márton, Denis Herlin, Németh Zsombor, Wolf-Dieter Seiffert, Somfai László; első sor: Vikárius László, Biró Viola, Lampert Vera, Nakahara Yusuke, Sigrai László)

 

Somfai László kerek születésnapjairól – ismételt határozott kérése ellenére, hogy ne ünnepeljék – különféle módokon igyekeztek megemlékezni tanítványai, munkatársai. Hatvanadik születésnapjára nagyszabású hazai konferenciát szerveztek. Egy évtizeddel később ugyancsak konferencia, valamint egy Amerikában megjelent ünnepi tanulmánykötet, Festschrift köszöntötte, melyben hazai kollégák, tanítványok mellett többen a nemzetközi zenetudomány legkiválóbb osztrák, német, angol, amerikai képviselői is eredeti, új tanulmánnyal tisztelegtek 70. születésnapja alkalmából. Azóta is különféle hazai és nemzetközi konferenciákkal, kiadványokkal – hol nyíltabban, hol burkoltabban – megemlékeztünk a számunkra, közvetlen munkatársai számára kiemelkedően fontos évfordulókról. Hogy hagyhatnánk említés nélkül a 90. születésnapot? 

 

Vikárius László

  • 2024
  • Kortárs zenei percek a 20. Crescendo Nyári Akadémián
  • Quadraginta annis! Nemzetközi konferencia a középkori liturgikus zenéről – beszámoló
  • 100 éve született Bartók Péter (1924–2020)
  • Quadraginta annis! Nemzetközi konferencia a középkori liturgikus zenéről
  • Béla Bartók’s Viola Concerto Revisited
  • Nemzetközi konferencia Bartók Béla Brácsaversenyéről
  • Kurtág György nyerte el a 2024. évi zeneművészeti Wolf-díjat
  • Múzeumok Éjszakája a Zenetörténeti Múzeumban
  • Weiner Leó elveszettnek hitt műve bukkanhatott fel
  • IAML2024 Congress – Szabó Ferenc János beszámolója
  • Diskografentag: International Conference on Recorded Music – Szabó Ferenc János beszámolója
  • Czagány Zsuzsa előadása az Irodalomtudományi Intézet Reneszánsz Osztályának vitaülésén
  • Kim Katalin és Horváth Pál az Országos Színháztörténeti Múzeum konferenciáján
  • Rendhagyó tudományos fórum – Carl Van Eyndhoven
  • Geyer Stefi hegedűművész életútja – Levelezése Bartók Bélával
  • Geyer Stefi hegedűművész életútja. Levelezése Bartók Bélával – könyvbemutató
  • Grabócz Márta: Zenei jelentés és narratív stratégiák a 18­–20. századi zeneművekben című kötet bemutatója
  • Tudományos fórum – Grabócz Márta
  • Várt és váratlan felfedezések erdélyi levéltárakban – A Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport töredékfeltáró útja
  • Tudományos fórum – Nakahara Yusuke
  • Tanulmányok a Studien zur Musikwissenschaft legújabb kötetében
  • Kodály Zoltán Zenei Alkotói Ösztöndíj – 2024
  • ZTI 50 – Konferencia a Zenetudományi Intézet fennállásának ötvenedik évfordulóján
  • Szabó Ferenc János előadása a svédországi Örebro Egyetemen
  • Konferencia a Zenetudományi Intézet fennállásának ötvenedik évfordulóján
  • Czagány Zsuzsa: „Antiphonale Varadinense s. XV. Kritikai kiadás és monográfia” – doktori védés
  • Nemzetközi interdiszciplináris konferencia Pozsonyban
  • Megemlékezés Bartók Béla születésének 143. évfordulóján
  • Eötvös Péter 80. születésnapja tiszteletére rendezett Tudományos Fórumot a Zenetudományi Intézet
  • Emmanuel Vukovich hangversenye Bartók Béla születésnapja tiszteletére
  • Tudományos Fórum – Eötvös Péter 80. születésnapja alkalmából
  • Megjelent a Studia Musicologica 64.
  • Pávai István Széchenyi-díjat kapott
  • Dalos Anna – Kerékfy Márton – Heidy Zimmermann: Ligeti-labirintus – Barangolás Ligeti György életművében (2023)
  • Szabó Ferenc János: His Master Voice, 1928. A Vallás- és a Közoktatásügyi Minisztérium gramofonakciója (2024)
  • Pia Shekhter (IAML) látogatása Budapesten
  • Paper and Copyists in Viennese Opera Scores, 1760–1775. Martin Eybl, Konstantin Hirschmann, Constanze Köhn, Emilia Pelliccia workshopja a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Tudományos Fórumán
  • Liszt Ferenc zongorára és zenekarra írt művei kritikai kiadásban: megjelent a De profundis, psaume instrumental
  • Laskai Anna: Pillanatképek egy zenekar történetéből. Kiállítás a Budapesti Filharmóniai Társaság fennállásának 170. évfordulója alkalmából - Kiállítási katalógus
  • Kusz Veronika–Laskai Anna (közr.): Franz Schubert–Dohnányi Ernő: f-moll fantázia
  • A Zenetudományi Intézet közleménye
  • Tudományos fórum – Martin Eybl, Konstantin Hirschmann, Constanze Köhn, Emilia Pelliccia
  • DEPO – Törökbálint
  • Eötvös Péter 80 – nemzetközi zenetudományi tanácskozás Párizsban
  • Töredékkutatás Szombathelyen
  • Tudományos fórum – Felföldi László
  • A Zenetörténeti Múzeumban járt a We Love Budapest
  • Liszt és magyar kortársainak kapcsolata Magyarország művelődéstörténetének tükrében – megjelent tanulmánykötet
  • 2023 december 14-én, életének 93. esztendejében elhunyt Végvári Rezső koreográfus, zeneszerző, népzenegyűjtő
  • Ünnepi zárvatartás
  • Karácsonyi ünnepség a Zenetudományi Intézetben
  • Tánctudományi Tanulmányok – kötetbemutató
  • Budapesti mindennapok Erkel és Liszt korában – Ünnepi konferencia Eckhardt Mária tiszteletére
  • Lányi 100 – Szimpózium a száz éve született Lányi Ágoston tiszteletére
  • A Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport tagjai a Visegrád+ projekt nemzetközi műhelykonferenciáján
  • Ligeti-labirintus
  • Saying Farewell to Bianca Ţiplea Temeş
  • Lányi 100 – Szimpózium a száz éve született Lányi Ágoston tiszteletére
  • Évfordulók a Zenetudományi Intézetben – konferencia
  • Tudományos fórum – Martin Eybl
  • Doktoranduszok látogatása a HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetének könyvtárában
  • Pillanatképek egy zenekar történetéből – Megnyitó ünnepség a Budapesti Filharmóniai Társaság fennállásának 170. évfordulóján megrendezett kiállítás alkalmából
  • Könyvtár zárvatartás
  • Beszámoló Brauer-Benke József: Hangszerek és ideológiák: Ősi, népi, nemzeti és multikulturális hangszerek könyvbemutatójáról
  • Pillanatképek egy zenekar történetéből. A Budapesti Filharmóniai Társaság fennállásának 170. évfordulójára készült kiállítás megnyitása
  • Beszámoló a Lendület Digitális Zenei Fragmentológia gyöngyösi kutatásáról
  • Konferencia Pejačević Dóra halálának 100. évfordulójára
  • Beszámoló a 2023. szeptember 15–17. között Portugáliában, Queluzban megrendezett Historically Informed Performance – Theory and practice of the 18th Century Musical and Theatrical Repertoire című konferenciáról
  • Beszámoló a Bartók szlovák népzenei gyűjtéséről tartott tudományos ülésről
  • Beszámoló A dal kimozdítása konferenciáról és koncertről
  • A Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozatának Elismerő Oklevelét kapta Kaczmarczyk Adrienne és Vavrinecz Veronika
  • Nemzetközi etnomuzikológiai konferencia Kolozsváron
  • A Zenetudományi Intézet munkatársainak előadásai a Magyar Tudomány Ünnepe Budapest 150 konferenciáján
  • Múzeumok Őszi fesztiválja a Zenetörténeti Múzeumban
  • Brauer-Benke József: Hangszerek és ideológiák: Ősi, népi, nemzeti és multikulturális hangszerek – könyvbemutató
  • Tudományos ülés Bartók szlovák népzenei gyűjtéséről
  • „Nem egyéni munka, hanem sokak együttműködése hozza létre” – 70 évvel ezelőtt alakult meg az MTA Népzenekutató Csoportja
  • Lampert Vera és Riskó Kata kapták a Kroó György-díjakat
  • A dal kimozdítása – konferencia és koncert
  • Magyar népzenekutató és zenetörténész Isztambulban
  • Rádióbeszélgetés a Magyar isteni szolgálat... című könyv bemutatója kapcsán
  • Múzeumok őszi fesztiválja a Zenetörténeti Múzeumban
  • Beszámoló a Magyar isteni szolgálat... című könyv bemutatójáról
  • Tudományos fórum – Ignácz Ádám
  • A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság 20. tudományos konferenciája ZENETÖRTÉNETEK BUDAPESTRŐL - Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 150. évfordulója alkalmából
  • Gionata Brusa (Würzburg) előadása az ʿEarly Music in Central Europeʾ online fórumon
  • Népzeneelmélet a közép- és felsőfokú szakoktatásban – kerekasztal beszélgetés – beszámoló
  • Koszorúzás Bartók Béla halálának 78. évfordulóján
  • Czagány Zsuzsa és Gilányi Gabriella a „Jezsuita – Pray – Kódex” konferencián
  • A Ligeti György születésének századik évfordulója tiszteletére rendezett LIGETI-LABIRINTUS című kiállítás záróeseménye
  • Bolyai-nap a Magyar Tudományos Akadémián
  • Előadások a Zenetudományi Intézet két műhelyéből a Magyar Könyvtárosok Egyesületének 54. Vándorgyűlésén
  • Magyar isteni szolgálat... – könyvbemutató
  • A Nemzetközi Kodály Társaság 26. szimpóziuma
  • Kerekasztalbeszélgetés a népzeneelmélet közép- és felsőfokú szakoktatásáról egy új oktatási segédkönyv megjelenése alkalmából
  • Tudományos fórum – Dalos Anna
  • MedRen 2023 – Élménybeszámoló – Nagy Torma Julianna írása
  • A VI. Régizenei Nyári Akadémiáról
  • Színes képek a Nemzetközi Kodály Társaság 26th szimpóziumáról – Sipos János írása
  • Gratulálunk az augusztus 20-a alkalmából kitüntetett munkatársainknak!
  • MedRen 2023 – Nagy Torma Julianna Münchenben
  • Kodály és az emberiség – Dalos Anna előadása Los Angelesben
  • ELVESZETT ÉS MEGTALÁLT TÖREDÉKEK – A Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport tagjai Cascaisban
  • Megjelent három, 19. századi alföldi kéziratos énekes- és kántorkönyv hasonmás kiadása
  • Bolyai János Kutatási Ösztöndíj 2023 – A BTK munkatársainak nyertes pályázatai
  • Zenetudományi Intézet – Zenetörténeti kincsek kutatása világhírű zeneszerzőktől a népzenéig
  • Múzeumok Éjszakája a Zenetörténeti Múzeumban
  • The Medieval Music Manuscripts of the Cistercian Order in Poland. A Palaeographic Approach – online előadás
  • Hangszer vagy műtárgy? Tanulmányok hangszerekről, zenetörténetről, képzőművészetről
  • Ligeti György emléktáblájának felavatása
  • Czagány Zsuzsa előadást tart a kolozsvári Babeș–Bolyai Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán
  • Kodály és a zenetörténet – Tallián Tibor rendes tag székfoglaló előadása
  • Táncház 50 – HALF A CENTURY OF THE HUNGARIAN TÁNCHÁZ MOVEMENT
  • Analytische Zugänge zur Volksmusik heute – nemzetközi szimpózium Prof. Dr. Walter Deutsch 100. szültésnapja alkalmából
  • Búcsú a hangszerektől
  • Töredékek, anyakódexek, hordozók A Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport konferenciája, könyvbemutatója, poszterkiállítása és koncertje
  • Elhunyt Gerenday Ágnes karnagy, intézetünk korábbi munkatársa
  • Kylwiria and Other Exploration – Conference
  • Búcsú a hangszerektől – Nemessányi Sámuel kiállítás lezárása
  • TÖREDÉKEK, ANYAKÓDEXEK, HORDOZÓK – hangverseny, poszterkiállítás és könyvbemutató
  • LIGETI-LABIRINTUS – Kiállítás Ligeti György születésének századik évfordulóján
  • Grabócz Márta: Kétféle zenetudomány? A formától a kollektív emlékezetig (invariánsok, memóriakutatási hipotézisek) – Székfoglaló előadás
  • Nyílt nap a német Henle zeneműkiadónál
  • Állami kitüntetések 2023. március 15-én
  • Könyvbemutató, koncert és kiállításvezetés Bartók Béla születésének 142. évfordulóján
  • Half a century of the Hungarian táncház movement – Call for papers
  • Átadták az Akadémiai Ifjúsági Díjakat
  • Földváry Miklós István előadása az Early Music in Central Europe online fórumon
  • Évfordulók 2023 – a Zenetudományi Intézetben. Konferenciafelhívás
  • Liszt Ferenc kétzongorás művei kritikai kiadásban
  • SZABOLCSI BENCE-emlékülés
  • Kiváló minősítést kapott a Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport
  • December 31-én vetíti az M5 a Penna magazin 10. részét
  • Magyarország zenetörténete a 19. században – kutatástörténeti konferencia
  • A feneketlen kút – A Bartók Archívum munkája és jelentősége
  • Kodály Zoltán és a magyar tehetség – Dalos Anna előadása Kecskeméten
  • Tallián Tibor: Kodály és a zenetörténet – Székfoglaló előadás
  • Erdélyi-Molnár Klára előadása Újvidéken
  • November 20-án vetíti az M5 a Penna magazin 8. részét
  • Aranybulla 800 a Magyar Tudomány Ünnepén
  • Somfai László kutató professor emeritus címet vehetett át
  • Lajtha László írásai I–II. – Könyvbemutató
  • Elżbieta Witkowska-Zaremba (Varsó) előadása a „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport online fórumán
  • Ötvenöt esztendő. A BTK Zenetudományi Intézet ünnepi konferenciája a 80 éves Berlász Melinda, Domokos Mária és Bereczky János tiszteletére
  • Ránki György válogatott írásai
  • A Tiszta forrás település címet 2022-ben Méhkerék nyerte el
  • Tanulmánykötet jelent meg a Częstochowai pálos kantuáléról
  • Október 23-án vetíti az M5 a Penna magazin 7. részét
  • Rangos nemzetközi díjat kapott az „Eritis mihi testes”. Az 1938-as budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus hangfelvételei c. kötet
  • Tudományos fórum – Lipták Dániel
  • Sipos János: Bartók Anatóliában – Írások Bartók Béla kis-ázsiai gyűjtéséről – KÖNYVBEMUTATÓ
  • „Modell és inspiráció”. A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság 19. tudományos konferenciája
  • „Praeceptor Hungariae” – Emlékezés Kodály Zoltán akadémiai szobránál
  • A felsőfokú magyar népzene oktatásának jelene és jövője
  • BARTÓK, az inspiráció – BARTÓK és hegedűművész partnerei – KIÁLLÍTÁS
  • Bartók Béla halálának 77. évfordulójára emlékezve a Zenetudományi Intézet és a Bartók Archívum is koszorút helyezett el a zeneszerző sírján
  • Szeptember 25-én vetíti az M5 a Penna magazin 6. részét
  • Életének 74. évében elhunyt Frank Tibor, az MTA Zenetudományi Bizottságának tagja, az MTA rendes tagja
  • A „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport tagjai a Musical Interactions 1400–1650 konferencián
  • In memoriam Tátrai Vilmos jubileumi koncertsorozat
  • Musical Practice in the Long Nineteenth Century: Unknown Ego-Documents from Central Europe – hibrid workshop
  • Bölcsészet sokszínűen - Kutatók Éjszakája a Bölcsészettudományi Kutatóközpontban
  • Augusztus 28-án vetíti az M5 a Penna magazin 5. részét
  • Elhunyt Sárosi Bálint
  • Július 31-én vetíti az M5 a Penna magazin 4. részét
  • Az MTA új doktorait köszöntötték az Akadémián
  • Nemessányi Sámuel, a „magyar Stradivarius” Konferencia – Kiállítás – Könyvbemutató – Hegedűkészítő verseny
  • A 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum kincsei – Kiállítás az archívum fennállásának tizedik évfordulóján
  • Vujicsics Tihamér: A magyarországi délszlávok zenei hagyományai – Könyvbemutató
  • Towards a Common Regional History of Our Nation-Building Strategies – Nemzetközi műhelykonferencia
  • „Utazó színigazgatók és zenészek 1870–1920” koncert a Zenetudományi Intézetben
  • Átadták az MTA Kiváló Kutatóhely minősítés megszerzését igazoló okleveleket
  • Tudományos fórum extra – Tíz éves a Zenetudományi Intézet 20–21. Századi Magyar Zenei Archívuma
  • Penna – az élő bölcsészet magazinja
  • A BTK Zenetudományi Intézet a Magyar Tudományos Akadémia Kiváló Kutatóhelye elismerést kapott
  • Az MTA közgyülése az akadémia rendes tagjává választotta intézetünk korábbi igazgatóját, Tallián Tibor professor emeritust
  • A Bartók-összkiadás sorozat egyik kötetét adta át Ferenc pápának Orbán Viktor
  • A Zalka-antifonálé és töredékei Győrben
  • Kusz Veronika előadása a Bolyai-ösztöndíj 25. évfordulója tiszteletére rendezett ünnepi ülésen
  • Tudományos fórum – Kaczmarczyk Adrienne
  • Maria Kachmar (Lviv) előadása a „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport online fórumán
  • Megjelent a 18. századi csíksomlyói passiójátékok kritikai közreadásának soron következő két kötete (1740‒1762)
  • Tudományos fórum – Bukáné Kaskötő Marietta
  • Erkel Ferenc Hunyadi László című operájának a Zenetudományi Intézet Magyar Zenetörténeti Osztályán közreadott változatával nyitották meg a felújított Magyar Állami Operaházat
  • Amerre én járok. Tanulmányok a 70 éves Pávai István tiszteletére – Könyvbemutató
  • Segítsünk az ukrajnai menekülteknek!
  • A Magyar Tudományos Akadémiához került a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának gyűjteménye
  • Baranyi Anna 70. születésnapi köszöntése
  • „MEMBRA DISIECTA” ÉS „MUSICA AETERNA” A „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport a kolozsvári Román Akadémia Könyvtárának „FRAGMED” kiállításán
  • Tudományos fórum - Czagány Zsuzsa
  • Tudományos fórum - Riskó Kata
  • A „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport tagjainak előadásai a IV. Scriptorium konferencián
  • Tudományos fórum - Göbölösné Gaál Eszter
  • Bárdos Kornél 100
  • „Amerre én járok...” – tudományos konferencia a 70 éves Pávai István tiszteletére
  • Tabányi Mihály, a magyar harmonikakirály – kiállításmegnyitó
  • Tudományos fórum - Ketty Nez
  • Bukáné Kaskötő Marietta, a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézete Magyar Zenetörténeti Osztályának fiatal kutatója elnyerte az ELKH Bárány Róbert-Díját
  • Kusz Veronika előadása az MTA rendezvényén
  • A magyar néptánckutatás eredményei 2020–2021: Beszámolók – Könyvbemutatók
  • Ferenczi Ilona: Magyar Nyelvű Antifónák 16–17. századi kéziratokban és nyomtatványokban, énekeskönyvekben és graduálokban – Könyvbemutató
  • Magyar Tudomány Ünnepe 2021
  • A Bartók Archívum megnyitásának 60. évfordulója alkalmából rendezett bemutató
  • BARTÓK VONÓSNÉGYESEI – A Bartók Archívum nemzetközi konferenciája (angol nyelven)
  • Tudományos fórum - Lipták Dániel
  • Laskai Anna–Ozsvárt Viktória (szerk.): Dohnányi-tanulmányok 2021
  • Megemlékezés Bartók Béláról és Kodály Zoltánról az MTA Székházban
  • Két különleges hangszerrel gyarapodott a Zenetörténeti Múzeum
  • Zenekritika és zenei ismeretterjesztés – konferencia
  • A Lendület-Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport látogatása Šibenikben
  • Tánctudományi Tanulmányok 2020–2021 kötet – könyvbemutató
  • Lavottától Kodályig. Zempléni konferenciák a verbunkos zenéről. Magyar zenetörténeti tanulmányok 1990–2020 – könyvbemutató
  • Martin Haltrich (Klosterneuburg) előadása a „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport online fórumán
  • Koszorúzás Bartók Béla halálának évfordulóján
  • Tóth Emese Gyöngyvér előadás A nők a történelemben konferencián
  • Bolyai-ösztöndíjat kapott Gilányi Gabriella
  • A BTK Bartók Archívumába kerültek Bartók Béla Székely Zoltánhoz írt kiemelkedő kulturális értékű levelei
  • Tudományos fórum - Kusz Veronika
  • A „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport tagjainak előadásai az IMS „Cantus Planus” online fórumán
  • Bozó Péter: Fejezetek Jacques Offenbach budapesti fogadtatásának történetéből – könyvbemutató
  • Rácz József és Balog József hegedű-zongora estje
  • A Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport tagjai az IMS ‘Cantus Planus’ Research Forum konferencián
  • Szepesi Zsuzsanna: A BTK ZTI Könyvtárának Rácz Aladár-hagyatéka – Online könyvbemutató
  • Elhunyt Dr. Gombocz Istvánné Konkoly Adrienne, a Bartók Archívum volt munkatársa
  • Tudományos fórum - Németh Zsombor
  • Czagány Zsuzsa előadása a „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport online fórumán
  • Minikonferencia Tóth Margit emlékére
  • Ozsvárt Viktória doktori védése
  • Nakahara Yusuke doktori védése
  • Tudományos fórum - Dalos Anna
  • Paweł Gancarczyk (Varsó) előadása a „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport online fórumán
  • Kusz Veronika előadása az MTA 194. közgyűlésén
  • Gilányi Gabriella előadása a RefoRC konferenciáján
  • Zene és zeneélet a 20. századi Magyarországon – online konferencia
  • Tudományos fórum - Kővári Réka
  • 140 éve született Bartók Béla
  • Elhunyt Kárpáti János, a Tudományok Doktora, a Zeneakadémia Könyvtárának volt igazgatója
  • Tudományos fórum - Gilányi Gabriella
  • Elhunyt Almási István erdélyi népzenekutató, a Magyar Művészeti Akadémia tagja
  • 77 éves korában 2021. február 13-án elhunyt Paksa Katalin Széchenyi-díjas népzenekutató, a Zenetudományi Intézet professor emeritusa
  • Elhunyt Huszár László a dunaszerdahelyi Szlovákiai Magyar Művelődési Intézet igazgatója
  • „a zene a kifejezés határára érkezett” – Beethoven Magyarországon kiállításmegnyitó
  • Elhunyt Bartók Péter (1924–2020)
  • „a zene a kifejezés határára érkezett” – Beethoven Magyarországon KIÁLLÍTÁS
  • Beethoven Reception and Reception History. An International Musicological Online Conference
  • Elismerő oklevelet kapott az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíj Kuratóriumától Gilányi Gabriella
  • Tudományos fórum - Ignácz Ádám
  • From Wombs to Worship: Three Mothers – Anne, Elizabeth, and Mary – in the Liturgies of Prague and Cambrai. Barbara Haggh-Huglo online előadása
  • Új adatbázis: „Népzene Bartók műveiben”
  • 75 éve hunyt el Bartók Béla
  • Dr. Eősze László temetése
  • Amerikai könyv Kodály Zoltánról
  • Dohnányi Ernő: Válogatott írások és nyilatkozatok - könyvbemutató ELMARAD
  • Zene és rendszerváltás online konferencia ELMARAD
  • Patriarch visited the Hungarian Institute for Musicology
  • Hungarian violin makers - The Legacy of the Reményi Family
  • Ligeti György emléktáblájának felavatása
  • Megjelent a Csáti graduál (1602) hasonmása és átirata
  • Konferencia és kiállításmegnyitó a Magyar Zenetörténeti Osztály szervezésében
  • Elhunyt Ladislav Kačic pozsonyi zenetörténész
  • 32. internationale Studientagung der Internationalen Arbeitsgemeinschaft für Hymnologie – Papp Ágnes beszámolója
  • Konferencia Pejačević Dóra halálának 100. évfordulójára
  • Beszámoló a 2023. szeptember 15–17. között Portugáliában, Queluzban megrendezett Historically Informed Performance – Theory and practice of the 18th Century Musical and Theatrical Repertoire című konferenciáról
  • Előadások a Zenetudományi Intézet két műhelyéből a Magyar Könyvtárosok Egyesületének 54. Vándorgyűlésén
  • Aranybulla 800 a Magyar Tudomány Ünnepén
  • Erkel Ferenc Hunyadi László című operájának a Zenetudományi Intézet Magyar Zenetörténeti Osztályán közreadott változatával nyitották meg a felújított Magyar Állami Operaházat
  • 40/30 catalogue
  • Start
  • Prev
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • Next
  • End

Page 11 of 65


↑ Top

© HUN-REN BTK ZTI 2025