Breviarium notatum Strigoniense saeculi XIII – megjelent a Musicalia Danubiana 27. kötete
Az ELTE HTK ZTI Régi Zenetörténeti Osztálya és a Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport nagy örömmel adja hírül, hogy megjelent a kutatócsoport tagja, Szoliva Gábriel monográfiája az esztergomi székesegyház 13. századi kottás breviáriuma (Breviarium notatum Strigoniense) második, szanktorále kötetének rekonstrukciójával. A rekonstrukció alapjául a kódexnek a zágrábi Metropolitanska knjižnica Zagrebačke nadbiskupije régikönyves gyűjteményében 2019-ben fölfedezett, 15–17. századi nyomtatványok borítójának megerősítéséhez fölhasznált 258 töredéke szolgált, kiegészülve a breviáriumból származó további 14, zágrábi és budapesti könyvtárakban megtalált fragmentummal. A hasonmás kiadást kísérő háromnyelvű (magyar, angol és horvát) tanulmány magába foglalja a fragmentumokon fönnmaradt tartalom aprólékos filológiai, liturgia- és dallamtörténeti elemzését, amelynek segítségével a kódex biztonsággal elhelyezhető a középkori Magyarország gregorián forrásainak láncában. Mellékszálként arra a 17. század végi könyvkötői munkamódszerre is fény derül, amelynek során a kódexet Zágrábban földarabolták, s lapjait a helyi székesegyházi könyvtár nyomtatványainak tábláira ragasztották.
Ahogy a szerző fogalmaz a kötet Előszavában, a kódex „egy képzeletbeli kapu, amelyen keresztül beléphetünk a középkori esztergomi székesegyház kórusába, a káptalan zsolozsmájának helyszínére, sőt dallamainak megszólaltatásával benyomást szerezhetünk az egykori »hangzó katedrálisról«.”
A kötet megszületéséhez szükséges kutatást az MTA Lendület és Mecenatúra programjai, valamint a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapja támogatta. A szerző és a szerkesztő külön háláját fejezi ki Freund Tamásnak, az MTA elnökének, Oberfrank Ferencnek, az MTA köztestületi igazgatójának és Monok Istvánnak, az MTA Könyvtár és Információs Központ főigazgatójának a könyv megjelentetésében nyújtott hathatós támogatásukért is.
A Musicalia Danubiana sorozat 27. köteteként Czagány Zsuzsa szerkesztésével napvilágot látott kiadvány a Penna Bölcsész Könyvesboltban kapható (1053 Budapest, Magyar utca 40), illetve az This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. címen rendelhető.
Receptions of French Liturgical Music in Bohemia and Central Europe in the High Middle Ages – Háromnapos nemzetközi műhelykonferencia Prágában (2025. november 24–26.)
Amint az a címéből is kiderül, a konferencia tematikus vezérfonala a 13. századi francia liturgikus zene közép-európai (elsősorban csehországi) recepciója volt. A téma nagyonis aktuális, és jól beleillik abba a folyamatba, amely az elmúlt évtized digitális forrásbősége és nyílttá váló publikációs rendszere következtében a Rajnától keletre művelt tudományos kutatás horizontjának soha nem tapasztalt kitágulásához vezetett. Többek között ahhoz, hogy a magunk tudományterületén újra föltegyünk néhány alapvető, egy-egy térség és hagyomány eredetét feszegető kérdést, s hosszú ideje rögzült teóriák érvényességét vonjuk kétségbe. Például azt, hogy az ezredforduló táján születő, hagyományosan német orientációjúnak tekintett közép-európai egyházak liturgikus zenéjét ne csak (dél)német, hanem mondjuk francia és/vagy olasz mintákra vezessük vissza. A dolog persze árnyaltabb annál, minthogy egyszavas válaszokat adjunk az eredetkérdésekre, s az is igaz, hogy a magyarországi gregoriánkutatás mindig is számolt a német nyelvterületen kívülről érkező hatások lehetőségével.
Authenticity in Music – Report on the International Conference organized by the Budapest Bartók Archives
The Budapest Bartók Archives organized an engaging scholarly meeting discussing questions on “authenticity” in editing music, with the participation of distinguished scholars from abroad – held against the backdrop of the Béla Bartók Complete Critical Edition (being published by G. Henle Verlag, Munich and Editio Musica Budapest) announced ten years ago. The conference, which took place on 14 and 15 November 2025 at the Institute for Musicology, ELTE Research Centre for the Humanities, covered a wide range of topics, from Mozart to Bartók and from source analysis to traditional music repertoire. While the central idea of the conference was the notion of “authentic editions” and the criteria necessary for the realization of such an ideal, the papers presented at the four thematic sessions of the symposium offered thought-provoking approaches to various aspects of the concept of “authenticity”.
A Repríz 4. adásában Gilányi Gabriellát hallhatjuk
Gilányi Gabriellát, a Zenetudományi Intézet Régi Zenetörténeti Osztályának tudományos főmunkatársát nemrég megjelent kötete kapcsán – Töredéktől a műhelyig. Egy 15. századi Graduale Strigoniense rekonstrukciója – debütáló műsorvezetőnk, Lipták Dániel kérdezi a középkori magyar és európai gregorián, ill. a töredékek kutatásáról. A Repríz alapkoncepciójának megfelelően az érdeklődők szélesebb körének szánt, közvetlen hangvételű és személyes mozzanatokat is felvillantó tudománynépszerűsítő beszélgetés érinti a zenei fragmentológia munkamódszerét: a liturgikus tartalom, a dallamanyag és a kottaírás elemzését, melyet a hordozókönyv interdiszciplináris megközelítése egészít ki. Szóba kerülnek a töredékek felfedezésének hagyományos módszerei (a történelmi Magyarország területén lévő könyv- és levéltárakba tett kutatóutak) és olyan új lehetőségei, mint pl. a töredékkutatás szakértőinek szóló Twitter-csatornák.
Mingshanwang: Articulating Bach – Lecture Recital
|
|
Mingshanwang: Articulating Bach: Approaching the Unwritten in Bach’s Keyboard Concertos through Historical Sources and Modern Interpretation on the Piano and Harpsichord – Lecture Recital ELTE HTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2025. november 19. csütörtök, 13 óra 1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7. |







