Institute for MusicologyInstitute for Musicology MTA HUN-REN BTK ZTI BTK ZTI (magyar) MTA MTA BTK MTA BTK ZTI MTA BTK ZTI (magyar)
MTA BTK Zenetudományi Intézet zti_picbar_02.png zti_picbar_03.png zti_picbar_04.png zti_picbar_05.png zti_picbar_06.png
  • Home
  • About us
  • Events
  • Exhibitions
  • Concerts
  • Databases
  • Publications
  • Staff
  • Contacts
  • Archives for 20th–21st Century Hungarian Music
  • Bartók Archives
  • Department for Hungarian Music History
  • Archives and Department for Folk Music and Folk Dance Research
  • Department of Early Music History
  • Museum of Music History
  • Library of Musicology
 visegrad

Kortárs zenei percek a 20. Crescendo Nyári Akadémián

Szabó Ferenc János, a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet 20–21. Századi Magyar Zenei Archívumának tudományos munkatársa 2024 júliusában részt vett a 20. Crescendo Nyári Akadémián (Crescendo Summer Institute).

  • beszámoló
  • 2024

Quadraginta annis! Nemzetközi konferencia a középkori liturgikus zenéről – beszámoló

quadraginta annis 01A Nemzetközi Zenetudományi Társaság (International Musicological Society, IMS) az 1982-es strassburgi konferenciáján kezdeményezte a középkori latin egyházi egyszólamúság, vagyis a gregorián és rokonai, határterületei munkacsoportjának létrehozását Cantus Planus néven. Helmut Hucke személyében elnököt is választottak. Rajeczky Benjaminnak és Falvy Zoltánnak, a Zenetudományi Intézet akkori igazgatójának nemzetközi kapcsolatai nyilvánvaló szerepet játszottak abban, hogy a munkacsoport első konferenciája Magyarországon, Veszprémben rendeztetett meg, azzal a nyilvánvaló szándékkal is, hogy egy, a többiekhez képest „szabad” szocialista országban mind a nyugatiak, mind a keleti blokk kutatói találkozhassanak. Így is történt. Az első találkozó közel harmadát magyar kutatók tették ki: az említetteken kívül Dobszay László, Szendrei Janka, Ullmann Péter és a fiatal Mezei János. E két utóbbi a mostani gödöllői eseményen is részt vett. Veszprémben két lengyel kutatónő képviselte a bevonni kívánt „keletieket”, a többiek nyugatról jöttek, köztük olyan meghatározó tudósok, mint Michel Huglo, Ruth Steiner, akik életük végéig a Cantus Planus törzstagjai voltak (Steiner elnöke is), továbbá Leo Treitler, Karlheinz Schlager és Ismael Fernandez de la Cuesta. A bolognai, 1987-es IMS-konferencia után 1988-ban Tihanyban gyűltünk össze, ekkor formálódott ki a Cantus Planus profilja, így a világi egyszólamúság (a trubadúrének és társai) jórészt kiszorult a tematikából, viszont megjelent a bizánci zene is, amelynek kutatói ugyan a közelmúltban önálló munkacsoportba szerveződtek, ám egy részük hűséges maradt a Cantus Planushoz is. A svéd Corpus Troporum döntően latin filológiai, egyben liturgikai projektje is ekkortól lett (tevékenysége befejezéséig) a munkacsoport állandó tématerületeinek egyike. Az akkori, komoly számban bevont fiatalok, a „Tihany generation”, ma a gregorián kutatásának meghatározó középnemzedékéhez tartoznak, és fogékonyságuk lett az alapja annak, hogy a digitális technikák kreatív befogadásával világszerte több kutatóhelyen igen jelentős lépések történtek a teljes középkori forrásanyagot (kódexeket, illetve töredékeket) megcélzó feldolgozás felé. Ennek egyik zászlóshajója volt a ZTI-ben Dobszay irányításával megvalósult CAO-ECE program. Tihanytól kezdve kétévente, vagy ha a nagy IMS-konferenciák ötéves periódusa úgy hozta, egymás utáni évben (ekkor kisebb számban) gyűlt és gyűlik össze az egyre szaporodó közösség. A Cantus Planus a jelzett kiválás ellenére ma is az IMS legnagyobb munkacsoportja, listáján kb. 350 kutató szerepel, köztük komoly létszámban doktorvégzett vagy éppen doktorandusz fiatalok.

  • konferencia
  • régi zenetörténet
  • beszámoló
  • 2024

100 éve született Bartók Péter (1924–2020)

1924. július 31-én született Bartók Béla (1881–1945) és Pásztory Ditta (1903–1982) gyermekeként Bartók Péter. Túlzás nélkül állítható, hogy Bartók Péter egész életét édesapja életműve, szellemi hagyatéka ápolására tette fel. Édesanyja, Pásztory Ditta hazatelepülése után rendszeresen járt Magyarországra, s döntő szerepe volt abban, hogy Ditta újra kezdett zongorázni; ő szorgalmazta, illetve a legkorszerűbb technikai felszereléssel látta el, hogy otthon Bartók műveiből, illetve a Bartók repertoárján is szereplő néhány régebbi szerző darabjaiból felvételeket készíthessenek az ő előadásában. Hangmérnökként létrehozta a Bartók Records hanglemezvállalatot, mely 1949 és 1969 között művészileg kiemelkedően értékes felvételeket jelentetett meg, alapvetően Bartók és néhány kortársa zenéjét kívánva népszerűsíteni. Édesanyja halála (1982) után az 1980-as években, hosszas pereskedést követően, melyben maga képviselte saját ügyét, tudott csak apja amerikai hagyatékához hozzájutni. A birtokába került kéziratokról kezdettől mintaszerűen igyekezett gondoskodni. Biztonságba helyezte őket, s egyik első dolga volt, hogy a kéziratokról a New York-i Bartók Archives-ban készült fotómásolatok egy teljes sorozatát 1988-ban saját költségén juttatta el Budapestre, hogy az amerikai hagyatéktól mindaddig elvágott egyetlen nyilvános kutatóhelyen az ott folyó kutatásokat támogassa. Bartók írásainak kéziratmásolatait a Bartók Béla Írásai könyvsorozat előkészítését támogatandó küldte meg még a kompozíció-kéziratok előtt.

 

bartok peter 1932

Bartók Péter, Bartók Béla és Pásztory Ditta (1932)

 

      Éveken át dolgozott a teljes kéziratanyag tökéletes minőségű, eredeti méretű hiteles színes másolatainak elkészítésén. Majd 2001-ben ebből is egy teljes sorozatot, mintegy 17 000 oldalnyi zenei és levélkézirat másolatát küldte el ugyancsak saját költségén Budapestre, s ennek köszönhetően vált a budapesti gyűjtemény immár a teljes életmű méltó forrásgyűjteményével rendelkező kutatóhelyévé. (Az eredeti kéziratokat letétként a legnagyobb 20–21. századi kéziratgyűjteménybe, a Bartóktól kiemelkedő műveket megrendelő Paul Sacher által alapított Sacher-Stiftung gyűjteményében helyezte el.) 

      Édesapja zeneműveinek hibáktól, bizonytalanságoktól mentes javított kiadását kezdeményezte a zeneszerző kiadóival (Editio Musica Budapest, Universal Edition Bécs, Boosey & Hawkes London) együttműködve. Utóbb saját kiadóját (Bartók Records and Publications) is felhasználta kiadatlan művek, illetve kézirat-hasonmások és további javított kottakiadások megjelentetésére. Maga szervezett ehhez egy közreadó-gárdát, s a munkában a legnagyobb odaadással vett részt maga is. Hosszú ideig rendszeresen konzultált a budapesti Bartók Archívummal, mindenekelőtt akkori vezetőjével, Somfai Lászlóval zenei, közreadási kérdésekről. 

      A kéziratok alapján javított kiadásokat kezdeményezett és gondozott Bartók úttörő jelentőségű etnomuzikológiai műveiből is. Új kiadásban adta közre az A magyar népdal (The Hungarian Folk Song), valamint a török népdalgyűjtemény (Turkish Folk Music from Asia Minor) angol változatát. Támogatta a Magyar Népdalok: Egyetemes Gyűjteménynek a Bartók Archívum munkatársai által gondozott kiadványsorozata elindítását, mely az 1930-as években Bartók által rendezett és kiadásra előkészített addigi teljes magyar népdalkincs különösen becses történeti monumentumának tekinthető. (A teljes gyűjtemény jelenleg kereshető formában online tanulmányozható.) Sokat tett a sokáig kiadatlan, illetve csak részlegesen kiadott nagy szlovák népzenei gyűjtemény közreadásáért. 

      Angolul írt visszaemlékezései (My Father, 2002, magyarul: Apám, fordította Péteri Judit, 2004), melynek magyar kiadását szeretettel segítette, ritka értékes és őszinte emberi dokumentum, Bartók egyedülálló személyiségéről, emberi nagyságáról felbecsülhetetlen közvetlenségű élményt ad. A kötet különleges értéke a zeneszerző fiához írt leveleinek közlése, mely mindenekelőtt az amerikai időszak megismeréséhez teljességgel hiánypótló jelentőségű.

 

ifj bartok bela bartok peter denijs dille 1987

Ifj. Bartók Béla, Bartók Péter és Denijs Dille (1987)

 

      Apja iránti odaadó szeretetének, egyúttal az ő megalkuvásmentes magatartásához híven sokáig ellenállt a magyar állam részéről többször fölmerült kezdeményezésnek, hogy Bartók hamvainak hazahozatalához hozzájáruljon. A rendszerváltás előhírnökének tekinthető, hogy bátyjával, ifj. Bartók Bélával (1910–1994) egyetértésben, rendkívül gondos előkészítést követően 1988-ban – ismét saját költségükre – hozatták haza Bartók földi maradványait, hogy itt, hazájában kerüljenek végső nyugvóhelyre, a Farkasréti temetőbe.

 

Vikárius László

  • Bartók Béla
  • 2024

Quadraginta annis! Nemzetközi konferencia a középkori liturgikus zenéről

cp40 plakat kicsi2024. július 30-án a gödöllői Premontrei Apátság épületeiben, előadótermeiben kezdetét veszi a Nemzetközi Zenetudományi Társaság (International Musicological Society) Cantus Planus gregorián munkacsoportjának 40. jubileumi konferenciája. A Quadraginta annis alcímet viselő tanácskozás a legnagyobbnak ígérkezik a kutatóközösség történetében: az ötnapos rendezvényen 106 előadó 100 előadása hangzik el, 21 párhuzamosan futó szekcióülés, 2 plenáris ülés és 2 kerekasztal-beszélgetés keretei között. Első ízben lesz Forum of the Next Generation, amelyen 13 fiatal előadó mutatkozhat be 10-perces villámelőadással. Az előadók Európa szinte minden országából érkeznek, de számos kolléga jön az Amerikai Egyesült Államokból és Kanadából, a Közel- és a Távol-Keletről, a világ vezető kutatóműhelyeiből. A legtöbben a nyugati latin egyház középkori és kora újkori egyszólamú zenéjével, a gregorián énekkel és annak liturgikus kereteivel, hagyományaival foglalkoznak, de itt lesznek a bizánci és más keleti egyházak zenéjének kutatói is, sőt, a buddhista rituális zenéről is szó esik majd.

A konferencia rendezői a gödöllői házigazdák mellett a HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetének Régi Zenetörténeti Osztálya és az itt működő ‘Lendület’ Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport, valamint az ELTE Vallástudományi Tanszéke és annak Liturgiatörténeti Kutatócsoportja. 

A konferencia rendezési joga a Nemzetközi Zenetudományi Társaság 2022-es athéni kongresszusán nem véletlenül került Magyarországhoz: a Cantus Planus munkacsoport megalakulását 1984-ben éppen a magyarországi zenei medievisztika akkori vezető szakemberei – Rajeczky Benjamin, Dobszay László és Szendrei Janka – kezdeményezték a kor legnevesebb európai és amerikai gregoriánkutatóival együtt. Az első tanácskozásra Veszprémben került sor, majd ezt követően, egészen 2004-ig az egyre nagyobb létszámú munkacsoport 2-3-évente mindig Magyarországon találkozott. A mostani 40. konferencia rendezőinek szakmai pályafutása nagyrészt valamelyik korai Cantus Planus-konferencián kezdődött: a magyar gregorián- és liturgiakutatás mai középnemzedéke a múlt század nyolcvanas-kilencvenes éveiben felvirágzó kutatóműhelyekben nőtt fel.

Czagány Zsuzsa

 

 

A konferencia honlapja, benne a teljes programmal, itt elérhető: https://cp2024.zti.hu/

A program letölthető itt.

 

  • konferencia
  • régi zenetörténet
  • 2024

Béla Bartók’s Viola Concerto Revisited

Violist Tabea Zimmermann, together with the director G. Henle Verlag, Munich, Norbert Gertsch visited the Budapest Bartók Archives. Zimmermann first performed Bartók’s last work, left behind in sketches, some forty years ago in the version prepared for publication by Tibor Serly (published by Boosey & Hawkes in 1949). Ever since, she regularly performs and teaches this important work of the viola repertoire. This is why she has come to Budapest to discuss with Bartók scholars the possibility of knowing a more authentic form of the piece. For this special occasion, the Bartók Archives organised an English-language conference devoted to the work. At the conference, greeted by Pál Richter, director of the Institute for Musicology, several aspects of this difficult work were addressed by the different speakers. These included the biographical background (László Vikárius), questions of style and references to earlier works by the composer (Virág Büky), the role of the viola in Bartók’s other works (Péter Laki); Bartók as orchestrator (Csilla Mária Pintér), special problems of the autograph draft and its interpretation (Yusuke Nakahara), and formal and structural characteristics of existing reconstructions (Zsombor Németh). The work that has become performable at all thanks to Tibor Serly’s “reconstruction,” and orchestration of the incomplete draft score, can now be studied in an excellent-quality facsimile edition accompanied by a transcription (Nelson Dellamaggiore) and a philological commentary (László Somfai), edited by Peter Bartók. This is why it is worth reconsidering how the composition could be better presented in a new critical edition based on principles of modern Urtext editions.

  • konferencia
  • Bartók Béla
  • beszámoló
  • 2024
  • Nemzetközi konferencia Bartók Béla Brácsaversenyéről
  • Kurtág György nyerte el a 2024. évi zeneművészeti Wolf-díjat
  • Múzeumok Éjszakája a Zenetörténeti Múzeumban
  • Weiner Leó elveszettnek hitt műve bukkanhatott fel
  • IAML2024 Congress – Szabó Ferenc János beszámolója
  • Diskografentag: International Conference on Recorded Music – Szabó Ferenc János beszámolója
  • Czagány Zsuzsa előadása az Irodalomtudományi Intézet Reneszánsz Osztályának vitaülésén
  • Kim Katalin és Horváth Pál az Országos Színháztörténeti Múzeum konferenciáján
  • Rendhagyó tudományos fórum – Carl Van Eyndhoven
  • Geyer Stefi hegedűművész életútja – Levelezése Bartók Bélával
  • Geyer Stefi hegedűművész életútja. Levelezése Bartók Bélával – könyvbemutató
  • Grabócz Márta: Zenei jelentés és narratív stratégiák a 18­–20. századi zeneművekben című kötet bemutatója
  • Tudományos fórum – Grabócz Márta
  • Várt és váratlan felfedezések erdélyi levéltárakban – A Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport töredékfeltáró útja
  • Tudományos fórum – Nakahara Yusuke
  • Tanulmányok a Studien zur Musikwissenschaft legújabb kötetében
  • Kodály Zoltán Zenei Alkotói Ösztöndíj – 2024
  • ZTI 50 – Konferencia a Zenetudományi Intézet fennállásának ötvenedik évfordulóján
  • Szabó Ferenc János előadása a svédországi Örebro Egyetemen
  • Konferencia a Zenetudományi Intézet fennállásának ötvenedik évfordulóján
  • Czagány Zsuzsa: „Antiphonale Varadinense s. XV. Kritikai kiadás és monográfia” – doktori védés
  • Nemzetközi interdiszciplináris konferencia Pozsonyban
  • Megemlékezés Bartók Béla születésének 143. évfordulóján
  • Eötvös Péter 80. születésnapja tiszteletére rendezett Tudományos Fórumot a Zenetudományi Intézet
  • Emmanuel Vukovich hangversenye Bartók Béla születésnapja tiszteletére
  • Tudományos Fórum – Eötvös Péter 80. születésnapja alkalmából
  • Megjelent a Studia Musicologica 64.
  • Pávai István Széchenyi-díjat kapott
  • Dalos Anna – Kerékfy Márton – Heidy Zimmermann: Ligeti-labirintus – Barangolás Ligeti György életművében (2023)
  • Szabó Ferenc János: His Master Voice, 1928. A Vallás- és a Közoktatásügyi Minisztérium gramofonakciója (2024)
  • Pia Shekhter (IAML) látogatása Budapesten
  • Paper and Copyists in Viennese Opera Scores, 1760–1775. Martin Eybl, Konstantin Hirschmann, Constanze Köhn, Emilia Pelliccia workshopja a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Tudományos Fórumán
  • Liszt Ferenc zongorára és zenekarra írt művei kritikai kiadásban: megjelent a De profundis, psaume instrumental
  • Laskai Anna: Pillanatképek egy zenekar történetéből. Kiállítás a Budapesti Filharmóniai Társaság fennállásának 170. évfordulója alkalmából - Kiállítási katalógus
  • Kusz Veronika–Laskai Anna (közr.): Franz Schubert–Dohnányi Ernő: f-moll fantázia
  • A Zenetudományi Intézet közleménye
  • Tudományos fórum – Martin Eybl, Konstantin Hirschmann, Constanze Köhn, Emilia Pelliccia
  • DEPO – Törökbálint
  • Eötvös Péter 80 – nemzetközi zenetudományi tanácskozás Párizsban
  • Töredékkutatás Szombathelyen
  • Tudományos fórum – Felföldi László
  • A Zenetörténeti Múzeumban járt a We Love Budapest
  • Liszt és magyar kortársainak kapcsolata Magyarország művelődéstörténetének tükrében – megjelent tanulmánykötet
  • 2023 december 14-én, életének 93. esztendejében elhunyt Végvári Rezső koreográfus, zeneszerző, népzenegyűjtő
  • Ünnepi zárvatartás
  • Karácsonyi ünnepség a Zenetudományi Intézetben
  • Tánctudományi Tanulmányok – kötetbemutató
  • Budapesti mindennapok Erkel és Liszt korában – Ünnepi konferencia Eckhardt Mária tiszteletére
  • Lányi 100 – Szimpózium a száz éve született Lányi Ágoston tiszteletére
  • A Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport tagjai a Visegrád+ projekt nemzetközi műhelykonferenciáján
  • Ligeti-labirintus
  • Saying Farewell to Bianca Ţiplea Temeş
  • Lányi 100 – Szimpózium a száz éve született Lányi Ágoston tiszteletére
  • Évfordulók a Zenetudományi Intézetben – konferencia
  • Tudományos fórum – Martin Eybl
  • Doktoranduszok látogatása a HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetének könyvtárában
  • Pillanatképek egy zenekar történetéből – Megnyitó ünnepség a Budapesti Filharmóniai Társaság fennállásának 170. évfordulóján megrendezett kiállítás alkalmából
  • Könyvtár zárvatartás
  • Beszámoló Brauer-Benke József: Hangszerek és ideológiák: Ősi, népi, nemzeti és multikulturális hangszerek könyvbemutatójáról
  • Pillanatképek egy zenekar történetéből. A Budapesti Filharmóniai Társaság fennállásának 170. évfordulójára készült kiállítás megnyitása
  • Beszámoló a Lendület Digitális Zenei Fragmentológia gyöngyösi kutatásáról
  • Konferencia Pejačević Dóra halálának 100. évfordulójára
  • Beszámoló a 2023. szeptember 15–17. között Portugáliában, Queluzban megrendezett Historically Informed Performance – Theory and practice of the 18th Century Musical and Theatrical Repertoire című konferenciáról
  • Beszámoló a Bartók szlovák népzenei gyűjtéséről tartott tudományos ülésről
  • Beszámoló A dal kimozdítása konferenciáról és koncertről
  • A Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozatának Elismerő Oklevelét kapta Kaczmarczyk Adrienne és Vavrinecz Veronika
  • Nemzetközi etnomuzikológiai konferencia Kolozsváron
  • A Zenetudományi Intézet munkatársainak előadásai a Magyar Tudomány Ünnepe Budapest 150 konferenciáján
  • Múzeumok Őszi fesztiválja a Zenetörténeti Múzeumban
  • Brauer-Benke József: Hangszerek és ideológiák: Ősi, népi, nemzeti és multikulturális hangszerek – könyvbemutató
  • Tudományos ülés Bartók szlovák népzenei gyűjtéséről
  • „Nem egyéni munka, hanem sokak együttműködése hozza létre” – 70 évvel ezelőtt alakult meg az MTA Népzenekutató Csoportja
  • Lampert Vera és Riskó Kata kapták a Kroó György-díjakat
  • A dal kimozdítása – konferencia és koncert
  • Magyar népzenekutató és zenetörténész Isztambulban
  • Rádióbeszélgetés a Magyar isteni szolgálat... című könyv bemutatója kapcsán
  • Múzeumok őszi fesztiválja a Zenetörténeti Múzeumban
  • Beszámoló a Magyar isteni szolgálat... című könyv bemutatójáról
  • Tudományos fórum – Ignácz Ádám
  • A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság 20. tudományos konferenciája ZENETÖRTÉNETEK BUDAPESTRŐL - Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 150. évfordulója alkalmából
  • Gionata Brusa (Würzburg) előadása az ʿEarly Music in Central Europeʾ online fórumon
  • Népzeneelmélet a közép- és felsőfokú szakoktatásban – kerekasztal beszélgetés – beszámoló
  • Koszorúzás Bartók Béla halálának 78. évfordulóján
  • Czagány Zsuzsa és Gilányi Gabriella a „Jezsuita – Pray – Kódex” konferencián
  • A Ligeti György születésének századik évfordulója tiszteletére rendezett LIGETI-LABIRINTUS című kiállítás záróeseménye
  • Bolyai-nap a Magyar Tudományos Akadémián
  • Előadások a Zenetudományi Intézet két műhelyéből a Magyar Könyvtárosok Egyesületének 54. Vándorgyűlésén
  • Magyar isteni szolgálat... – könyvbemutató
  • A Nemzetközi Kodály Társaság 26. szimpóziuma
  • Kerekasztalbeszélgetés a népzeneelmélet közép- és felsőfokú szakoktatásáról egy új oktatási segédkönyv megjelenése alkalmából
  • Tudományos fórum – Dalos Anna
  • MedRen 2023 – Élménybeszámoló – Nagy Torma Julianna írása
  • A VI. Régizenei Nyári Akadémiáról
  • Színes képek a Nemzetközi Kodály Társaság 26th szimpóziumáról – Sipos János írása
  • Gratulálunk az augusztus 20-a alkalmából kitüntetett munkatársainknak!
  • MedRen 2023 – Nagy Torma Julianna Münchenben
  • Kodály és az emberiség – Dalos Anna előadása Los Angelesben
  • ELVESZETT ÉS MEGTALÁLT TÖREDÉKEK – A Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport tagjai Cascaisban
  • Megjelent három, 19. századi alföldi kéziratos énekes- és kántorkönyv hasonmás kiadása
  • Bolyai János Kutatási Ösztöndíj 2023 – A BTK munkatársainak nyertes pályázatai
  • Zenetudományi Intézet – Zenetörténeti kincsek kutatása világhírű zeneszerzőktől a népzenéig
  • Múzeumok Éjszakája a Zenetörténeti Múzeumban
  • The Medieval Music Manuscripts of the Cistercian Order in Poland. A Palaeographic Approach – online előadás
  • Hangszer vagy műtárgy? Tanulmányok hangszerekről, zenetörténetről, képzőművészetről
  • Ligeti György emléktáblájának felavatása
  • Czagány Zsuzsa előadást tart a kolozsvári Babeș–Bolyai Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán
  • Kodály és a zenetörténet – Tallián Tibor rendes tag székfoglaló előadása
  • Táncház 50 – HALF A CENTURY OF THE HUNGARIAN TÁNCHÁZ MOVEMENT
  • Analytische Zugänge zur Volksmusik heute – nemzetközi szimpózium Prof. Dr. Walter Deutsch 100. szültésnapja alkalmából
  • Búcsú a hangszerektől
  • Töredékek, anyakódexek, hordozók A Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport konferenciája, könyvbemutatója, poszterkiállítása és koncertje
  • Elhunyt Gerenday Ágnes karnagy, intézetünk korábbi munkatársa
  • Kylwiria and Other Exploration – Conference
  • Búcsú a hangszerektől – Nemessányi Sámuel kiállítás lezárása
  • TÖREDÉKEK, ANYAKÓDEXEK, HORDOZÓK – hangverseny, poszterkiállítás és könyvbemutató
  • LIGETI-LABIRINTUS – Kiállítás Ligeti György születésének századik évfordulóján
  • Grabócz Márta: Kétféle zenetudomány? A formától a kollektív emlékezetig (invariánsok, memóriakutatási hipotézisek) – Székfoglaló előadás
  • Nyílt nap a német Henle zeneműkiadónál
  • Állami kitüntetések 2023. március 15-én
  • Könyvbemutató, koncert és kiállításvezetés Bartók Béla születésének 142. évfordulóján
  • Half a century of the Hungarian táncház movement – Call for papers
  • Átadták az Akadémiai Ifjúsági Díjakat
  • Földváry Miklós István előadása az Early Music in Central Europe online fórumon
  • Évfordulók 2023 – a Zenetudományi Intézetben. Konferenciafelhívás
  • Liszt Ferenc kétzongorás művei kritikai kiadásban
  • SZABOLCSI BENCE-emlékülés
  • Kiváló minősítést kapott a Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport
  • December 31-én vetíti az M5 a Penna magazin 10. részét
  • Magyarország zenetörténete a 19. században – kutatástörténeti konferencia
  • A feneketlen kút – A Bartók Archívum munkája és jelentősége
  • Kodály Zoltán és a magyar tehetség – Dalos Anna előadása Kecskeméten
  • Tallián Tibor: Kodály és a zenetörténet – Székfoglaló előadás
  • Erdélyi-Molnár Klára előadása Újvidéken
  • November 20-án vetíti az M5 a Penna magazin 8. részét
  • Aranybulla 800 a Magyar Tudomány Ünnepén
  • Somfai László kutató professor emeritus címet vehetett át
  • Lajtha László írásai I–II. – Könyvbemutató
  • Elżbieta Witkowska-Zaremba (Varsó) előadása a „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport online fórumán
  • Ötvenöt esztendő. A BTK Zenetudományi Intézet ünnepi konferenciája a 80 éves Berlász Melinda, Domokos Mária és Bereczky János tiszteletére
  • Ránki György válogatott írásai
  • A Tiszta forrás település címet 2022-ben Méhkerék nyerte el
  • Tanulmánykötet jelent meg a Częstochowai pálos kantuáléról
  • Október 23-án vetíti az M5 a Penna magazin 7. részét
  • Rangos nemzetközi díjat kapott az „Eritis mihi testes”. Az 1938-as budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus hangfelvételei c. kötet
  • Tudományos fórum – Lipták Dániel
  • Sipos János: Bartók Anatóliában – Írások Bartók Béla kis-ázsiai gyűjtéséről – KÖNYVBEMUTATÓ
  • „Modell és inspiráció”. A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság 19. tudományos konferenciája
  • „Praeceptor Hungariae” – Emlékezés Kodály Zoltán akadémiai szobránál
  • A felsőfokú magyar népzene oktatásának jelene és jövője
  • BARTÓK, az inspiráció – BARTÓK és hegedűművész partnerei – KIÁLLÍTÁS
  • Bartók Béla halálának 77. évfordulójára emlékezve a Zenetudományi Intézet és a Bartók Archívum is koszorút helyezett el a zeneszerző sírján
  • Szeptember 25-én vetíti az M5 a Penna magazin 6. részét
  • Életének 74. évében elhunyt Frank Tibor, az MTA Zenetudományi Bizottságának tagja, az MTA rendes tagja
  • A „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport tagjai a Musical Interactions 1400–1650 konferencián
  • In memoriam Tátrai Vilmos jubileumi koncertsorozat
  • Musical Practice in the Long Nineteenth Century: Unknown Ego-Documents from Central Europe – hibrid workshop
  • Bölcsészet sokszínűen - Kutatók Éjszakája a Bölcsészettudományi Kutatóközpontban
  • Augusztus 28-án vetíti az M5 a Penna magazin 5. részét
  • Elhunyt Sárosi Bálint
  • Július 31-én vetíti az M5 a Penna magazin 4. részét
  • Az MTA új doktorait köszöntötték az Akadémián
  • Nemessányi Sámuel, a „magyar Stradivarius” Konferencia – Kiállítás – Könyvbemutató – Hegedűkészítő verseny
  • A 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum kincsei – Kiállítás az archívum fennállásának tizedik évfordulóján
  • Vujicsics Tihamér: A magyarországi délszlávok zenei hagyományai – Könyvbemutató
  • Towards a Common Regional History of Our Nation-Building Strategies – Nemzetközi műhelykonferencia
  • „Utazó színigazgatók és zenészek 1870–1920” koncert a Zenetudományi Intézetben
  • Átadták az MTA Kiváló Kutatóhely minősítés megszerzését igazoló okleveleket
  • Tudományos fórum extra – Tíz éves a Zenetudományi Intézet 20–21. Századi Magyar Zenei Archívuma
  • Penna – az élő bölcsészet magazinja
  • A BTK Zenetudományi Intézet a Magyar Tudományos Akadémia Kiváló Kutatóhelye elismerést kapott
  • Az MTA közgyülése az akadémia rendes tagjává választotta intézetünk korábbi igazgatóját, Tallián Tibor professor emeritust
  • A Bartók-összkiadás sorozat egyik kötetét adta át Ferenc pápának Orbán Viktor
  • A Zalka-antifonálé és töredékei Győrben
  • Kusz Veronika előadása a Bolyai-ösztöndíj 25. évfordulója tiszteletére rendezett ünnepi ülésen
  • Tudományos fórum – Kaczmarczyk Adrienne
  • Maria Kachmar (Lviv) előadása a „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport online fórumán
  • Megjelent a 18. századi csíksomlyói passiójátékok kritikai közreadásának soron következő két kötete (1740‒1762)
  • Tudományos fórum – Bukáné Kaskötő Marietta
  • Erkel Ferenc Hunyadi László című operájának a Zenetudományi Intézet Magyar Zenetörténeti Osztályán közreadott változatával nyitották meg a felújított Magyar Állami Operaházat
  • Amerre én járok. Tanulmányok a 70 éves Pávai István tiszteletére – Könyvbemutató
  • Segítsünk az ukrajnai menekülteknek!
  • A Magyar Tudományos Akadémiához került a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának gyűjteménye
  • Baranyi Anna 70. születésnapi köszöntése
  • „MEMBRA DISIECTA” ÉS „MUSICA AETERNA” A „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport a kolozsvári Román Akadémia Könyvtárának „FRAGMED” kiállításán
  • Tudományos fórum - Czagány Zsuzsa
  • Tudományos fórum - Riskó Kata
  • A „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport tagjainak előadásai a IV. Scriptorium konferencián
  • Tudományos fórum - Göbölösné Gaál Eszter
  • Bárdos Kornél 100
  • „Amerre én járok...” – tudományos konferencia a 70 éves Pávai István tiszteletére
  • Tabányi Mihály, a magyar harmonikakirály – kiállításmegnyitó
  • Tudományos fórum - Ketty Nez
  • Bukáné Kaskötő Marietta, a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézete Magyar Zenetörténeti Osztályának fiatal kutatója elnyerte az ELKH Bárány Róbert-Díját
  • Kusz Veronika előadása az MTA rendezvényén
  • A magyar néptánckutatás eredményei 2020–2021: Beszámolók – Könyvbemutatók
  • Ferenczi Ilona: Magyar Nyelvű Antifónák 16–17. századi kéziratokban és nyomtatványokban, énekeskönyvekben és graduálokban – Könyvbemutató
  • Magyar Tudomány Ünnepe 2021
  • A Bartók Archívum megnyitásának 60. évfordulója alkalmából rendezett bemutató
  • BARTÓK VONÓSNÉGYESEI – A Bartók Archívum nemzetközi konferenciája (angol nyelven)
  • Tudományos fórum - Lipták Dániel
  • Laskai Anna–Ozsvárt Viktória (szerk.): Dohnányi-tanulmányok 2021
  • Megemlékezés Bartók Béláról és Kodály Zoltánról az MTA Székházban
  • Két különleges hangszerrel gyarapodott a Zenetörténeti Múzeum
  • Zenekritika és zenei ismeretterjesztés – konferencia
  • A Lendület-Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport látogatása Šibenikben
  • Tánctudományi Tanulmányok 2020–2021 kötet – könyvbemutató
  • Lavottától Kodályig. Zempléni konferenciák a verbunkos zenéről. Magyar zenetörténeti tanulmányok 1990–2020 – könyvbemutató
  • Martin Haltrich (Klosterneuburg) előadása a „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport online fórumán
  • Koszorúzás Bartók Béla halálának évfordulóján
  • Tóth Emese Gyöngyvér előadás A nők a történelemben konferencián
  • Bolyai-ösztöndíjat kapott Gilányi Gabriella
  • A BTK Bartók Archívumába kerültek Bartók Béla Székely Zoltánhoz írt kiemelkedő kulturális értékű levelei
  • Tudományos fórum - Kusz Veronika
  • A „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport tagjainak előadásai az IMS „Cantus Planus” online fórumán
  • Bozó Péter: Fejezetek Jacques Offenbach budapesti fogadtatásának történetéből – könyvbemutató
  • Rácz József és Balog József hegedű-zongora estje
  • A Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport tagjai az IMS ‘Cantus Planus’ Research Forum konferencián
  • Szepesi Zsuzsanna: A BTK ZTI Könyvtárának Rácz Aladár-hagyatéka – Online könyvbemutató
  • Elhunyt Dr. Gombocz Istvánné Konkoly Adrienne, a Bartók Archívum volt munkatársa
  • Tudományos fórum - Németh Zsombor
  • Czagány Zsuzsa előadása a „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport online fórumán
  • Minikonferencia Tóth Margit emlékére
  • Ozsvárt Viktória doktori védése
  • Nakahara Yusuke doktori védése
  • Tudományos fórum - Dalos Anna
  • Paweł Gancarczyk (Varsó) előadása a „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport online fórumán
  • Kusz Veronika előadása az MTA 194. közgyűlésén
  • Gilányi Gabriella előadása a RefoRC konferenciáján
  • Zene és zeneélet a 20. századi Magyarországon – online konferencia
  • Tudományos fórum - Kővári Réka
  • 140 éve született Bartók Béla
  • Elhunyt Kárpáti János, a Tudományok Doktora, a Zeneakadémia Könyvtárának volt igazgatója
  • Tudományos fórum - Gilányi Gabriella
  • Elhunyt Almási István erdélyi népzenekutató, a Magyar Művészeti Akadémia tagja
  • 77 éves korában 2021. február 13-án elhunyt Paksa Katalin Széchenyi-díjas népzenekutató, a Zenetudományi Intézet professor emeritusa
  • Elhunyt Huszár László a dunaszerdahelyi Szlovákiai Magyar Művelődési Intézet igazgatója
  • „a zene a kifejezés határára érkezett” – Beethoven Magyarországon kiállításmegnyitó
  • Elhunyt Bartók Péter (1924–2020)
  • „a zene a kifejezés határára érkezett” – Beethoven Magyarországon KIÁLLÍTÁS
  • Beethoven Reception and Reception History. An International Musicological Online Conference
  • Elismerő oklevelet kapott az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíj Kuratóriumától Gilányi Gabriella
  • Tudományos fórum - Ignácz Ádám
  • From Wombs to Worship: Three Mothers – Anne, Elizabeth, and Mary – in the Liturgies of Prague and Cambrai. Barbara Haggh-Huglo online előadása
  • Új adatbázis: „Népzene Bartók műveiben”
  • 75 éve hunyt el Bartók Béla
  • Dr. Eősze László temetése
  • Amerikai könyv Kodály Zoltánról
  • Dohnányi Ernő: Válogatott írások és nyilatkozatok - könyvbemutató ELMARAD
  • Zene és rendszerváltás online konferencia ELMARAD
  • Patriarch visited the Hungarian Institute for Musicology
  • Hungarian violin makers - The Legacy of the Reményi Family
  • Ligeti György emléktáblájának felavatása
  • Megjelent a Csáti graduál (1602) hasonmása és átirata
  • Konferencia és kiállításmegnyitó a Magyar Zenetörténeti Osztály szervezésében
  • Elhunyt Ladislav Kačic pozsonyi zenetörténész
  • 32. internationale Studientagung der Internationalen Arbeitsgemeinschaft für Hymnologie – Papp Ágnes beszámolója
  • Konferencia Pejačević Dóra halálának 100. évfordulójára
  • Beszámoló a 2023. szeptember 15–17. között Portugáliában, Queluzban megrendezett Historically Informed Performance – Theory and practice of the 18th Century Musical and Theatrical Repertoire című konferenciáról
  • Előadások a Zenetudományi Intézet két műhelyéből a Magyar Könyvtárosok Egyesületének 54. Vándorgyűlésén
  • Aranybulla 800 a Magyar Tudomány Ünnepén
  • Erkel Ferenc Hunyadi László című operájának a Zenetudományi Intézet Magyar Zenetörténeti Osztályán közreadott változatával nyitották meg a felújított Magyar Állami Operaházat
  • 40/30 catalogue
  • Start
  • Prev
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • Next
  • End

Page 12 of 65


↑ Top

© HUN-REN BTK ZTI 2025