Hírek, események


 Tudományos fórum >>>

Penna – az élő bölcsészet magazinja negyedik adását 2022. július 31-én, vasárnap délután 15 óra 23 perces kezdettel vetíti, majd augusztus 1-jén, hétfőn reggel 7 órától ismétli az M5 televíziós csatorna. 
Honnan származunk és kik lehettek az őseink? Mit lehet még elmondani Trianonról, az utóhatásairól, az előzményeiről? Lehetséges az időutazás, és ha igen, mi köze lehet a filozófiához? Mi adja a Nemessányi Sámuel által készített hegedűk különlegességét? Az epizódban többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ.

Bővebben ...

A Bölcsészettudományi Kutatóközpont munkatársai közül három kutató: Dalos Anna, Hornyik Sándor és Kálmán C. György nyerte el 2021-ben a tudományos kiválóság egyik legrangosabb hazai elismerésének számító MTA doktora címet. A kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegző és eredményeiket sikeresen megvédő kutatók az MTA Székház Dísztermében 2022. június 28-án tartott ünnepségen vehették át az oklevelet. Kálmán C. Györgynek, a Bölcsészettudományi Kutatóközpont tudományos főmunkatársának a Doktori Tanács sajnálatos módon csak post mortem ítélhette oda a címet.

 

52179374669 5fef85286d kFotó: Szigeti Tamás/MTA

 

Az MTA által működtetett tudományos minősítési rendszer keretében adományozott Magyar Tudományos Akadémia doktora címre ‒ mely a korábbi tudományos minősítési rendszerben megszerzett „tudomány doktora” fokozattal egyenértékű ‒ 1995 óta lehet pályázni. Az Akadémia Alapszabálya szerint az MTA doktora cím annak ítélhető oda, aki tudományos fokozattal rendelkezik, az általa művelt tudományszakot a tudományos fokozat megszerzése óta is eredeti tudományos eredményekkel gyarapította, tudományszakának mértékadó hazai és nemzetközi tudományos körei előtt ismert és elismert, kiemelkedő tudományos kutatói munkásságot fejt ki, és tudományos eredményeit doktori műben foglalja össze.

 

52179125941 25a80a6d84 k

 

„A pályázók évről évre komoly érdeklődést mutatnak a cím megszerzése iránt, ami öröm és elismerés az Akadémia számára”

– mondta el a rendezvényen Benkő Elek akadémikus, az MTA Doktori Tanácsának elnöke, a BTK Régészeti Intézetének korábbi igazgatója, az Ókori, népvándorlás kori és középkori régészeti osztály vezetője.

 

 

 

2021-ben MTA doktora címet szerzett BTK-s kutatók:

 

dalos annaDalos Anna, BTK Zenetudományi Intézet, 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum
tudományos tanácsadó, archívumvezető

Dalos Anna a magyar zenetörténet-írásban elsőként tekintette át a Kádár-korszak 32 évének magyarországi zeneszerzését. Elemezte és értékelte az időszak komponistanemzedékeit és legfontosabb egyéniségeit, csoportjai és műhelyei tevékenységét, arányosan ötvözve egy-egy jelenség, egyéni életmű, stílusirányzat, műfaj és technika monografikus feldolgozását mindezek egymásra hatásának komplex, érzékeny és árnyalt bemutatásával. Értekezésében az 1956 és 1989 között alkotó valamennyi zeneszerző-nemzedék teret kapott, közülük sokan első ízben váltak átfogó tudományos-kritikai elemzés tárgyává. A szintézis alapjául elsősorban maguk a zeneművek szolgáltak: mint a Kádár-kori életérzés reprezentációi, a rejtett politizálás megtestesülései kerültek az elemzés fókuszpontjába. A disszertáció arra kereste a választ, hogyan viszonyultak a Magyarországon működő komponisták a korszak európai művészeti-zenei stílusáramlataihoz, zeneszerzés-technikáihoz (szerializmus, posztmodern, neoavantgárd, repetitív technika, minimalizmus), kinél és milyen mértékben beszélhetünk e minták puszta követéséről, és kinél kreatív újraalakításukról. A munka a korszak releváns nemzetközi kompozíciós irányzatainak közép-európai, illetve sajátosan magyar lecsapódását is értékelte.

 

 

hornyik sandorHornyik Sándor, BTK Művészettörténeti Intézet
tudományos főmunkatárs

Hornyik Sándor akadémiai doktori értekezése elsőként tárgyalja monografikus igénnyel eszme- és kultúrtörténeti összefüggésben Csernus Tibor szürnaturalista periódusát. Hornyik a szürnaturalizmus fogalmát egyrészt jelentéstani dinamikájában, másrészt mint a korszak egyik jellegzetes, Csernus széles körű hatásával összefüggő művészeti praxisát vizsgálta. A kettőt együtt – a szürrealizmus és a naturalizmus ötvözeteként – a tárgyalt időszak egyik globálisan is egyedülálló, magyarországi (jóllehet sok nemzetközi párhuzammal is jellemezhető) jelenségeként: mágikus szocialista realista festészetként értékelte. Módszertanában Foucault és Deleuze „archeológiai” perspektíváját a kritikai ikonológia elméleti belátásaival és interpretációs stratégiáival ötvözte. Az értekezés jelentős mértékben árnyalja, illetve több ponton újrapozicionálja a korai Kádár-korszak művészeti világára vonatkozó ismereteinket, miközben – a kísérlet jogosultságát és sikerét saját munkájában prezentálva – a magyar művészettörténet-írás nyelvi, fogalmi megújítására is hatásos javaslatot tesz. Értekezésével jelentős elmozdulás történt az ötvenes–hatvanas évek magyarországi művészetének komplexebb leírása felé, amelynek eredményeként a szürnaturalizmus fogalma és művészeti teljesítményei is szervesebben illeszkedhetnek a művészet és társadalom napjainkban is folyamatosan újraíródó európai és globális történeteibe.

 

 

kalman c gyorgyKálmán C. György, BTK Irodalomtudományi Intézet

Kálmán C. György (1954–2021) akadémiai doktori értekezésében azt vizsgálta meg, hogy az irodalomelmélet kérdésfeltevései és eredményei milyen következményekkel járnak az irodalommal való professzionális foglalatoskodás gyakorlatai számára. Az értekezés elmélet és gyakorlat viszonyát három vonatkozásban vizsgálja: az értelmezés, az irodalomtörténet-írás és a kánon fogalma állnak a mű gerincét alkotó fejezetek középpontjában. Az irodalomtudomány meghatározó kérdései irányítják az érvelést, egyrészt, hogy a teória miképpen hat a szövegek interpretációjának praxisára, s egyáltalán mi avat egy megnyilvánulást értelmezéssé, másrészt, hogy milyen narratív tényezők alapozzák meg az irodalmi események összefüggő történetté, vagyis irodalomtörténetté formálását, harmadrészt, hogy milyen formai, történeti és intézményes relációk alakulhatnak ki az értelmező közösségek („interpretive communities”) és az egymással versengő értékrendek (kánonok) tekintetében. Kálmán C. György értekezése főként a kanonizáció és a magyar avantgárd területén járul hozzá érdemi eredményekkel az irodalomtudomány mindennapos praxisában jelentkező elméleti kérdések jobb megértéséhez és pontosabb artikulálásához. A disszertáció következetesen valósít meg egy olyan, széles körű tájékozottságon alapuló értekezői attitűdöt, amelynek egyik legfőbb erőssége a folyamatos, körültekintő önreflexióban ismerhető fel.

 

Forrás: mta.huelkh.org

Richard Taruskin (photo: oxfordwesternmusic.com)2022. július 1-én elhunyt Richard Taruskin amerikai zenetörténész, a 19. és 20. századi orosz-szovjet zenetörténet, valamint a régi zene és a zenei előadói gyakorlat kutatója, a nagyhatású, hatkötetes Oxford History of Western Music (2005) szerzője, a Magyar Tudományos Akadémia tiszteleti tagja. Az 1980-as évek elejétől publikált, páratlan anyagismeretet dokumentáló, sokszor polemikus hangvételű, virtuóz íráskészségről tanúskodó könyvei, tanulmányai, valamint a The New York Timesban megjelent zenei közéleti írásai nemcsak az Egyesült Államokban, de Európában is nagymértékben megváltoztatták a zenéről való gondolkodás módját és számos heves szakmai vitát gerjesztettek. Az orosz zenetörténet iránti érdeklődését családi háttere motiválta: emigráns orosz zsidó házaspár gyermekeként látta meg a napvilágot New Yorkban. Zenei tanulmányait is itt végezte: csellótanulmányai mellett a Columbia Universityn tanult zenetörténetet, ahol – Paul Henry Lang (Láng Pál) munkatársaként – 1976-ban szerzett PhD-fokozatot. Orosz nyelvtudásának volt köszönhető, hogy Fulbright ösztöndíjasként 1971-1972-ben Moszkvában folytathatott kutatásokat; ennek eredményeként jelent meg első, nagyhatású könyve, az Opera and Drama in Russia as Preached and Practiced in the 1860s (1981). 1996-ban látott napvilágot kétkötetes, monstre munkája, a Stravinsky and the Russian Traditions. A Biography of the Works through Mavra, amelyben elsőként dolgozta fel az addig nem hozzáférhető Stravinsky-hagyaték primer forrásait és dokumentumait. A kilencvenes évektől további tanulmányköteteket jelentetett meg az orosz zenéről (Musorgsky: Eight Essays and an Epilogue, 1993; Defining Russia Musically: Historical and Hermeneutical Essays, 1997; Russian Music at Home and Abroad: New Essays, 2016), amelyekben a zenét társadalmi gyakorlatként, saját szocio-kulturális közegében vizsgálta.  Az orosz zenetörténet mellett aktívan részt vett – viola da gamba-játékosként, valamint karvezetőként – a régi zenei előadói praxis mozgalmában, a történetileg informált előadói gyakorlathoz azonban később, zenetudósként már kritikusan közelített olyan munkáiban, mint a Text and Act: Essays on Music and Performance (1995) és a The Danger of Music and Other Anti-Utopian Essays (2008). Az orosz zenei historiográfia és a társadalomba ágyazott zene iránti érdeklődésének volt köszönhető, hogy a kilencvenes évektől kezdve egyre intenzívebb kapcsolatokat ápolt a közép-, kelet- és dél-európai zenetudománnyal is, s ezen belül hangsúlyosan a magyar muzikológusokkal. Nagyszámú budapesti konferenciát tisztelt meg jelenlétével és felejthetetlen előadásaival. Mint mondta, a Zenetudományi Intézet Bartók terme legkedvesebb konferenciahelyszíne. 2016-tól a Bartók Béla Műveinek Kritikai Összkiadása Editorial Boardjának is tagja volt. 1975-től 1986-ig a Columbia Egyetemen, 1987-től 2014-es nyugdíjba vonulásáig a University of California, Berkeley-n oktatott.  Számos rangos kitüntetéssel díjazták munkásságát, ezek közül talán a legjelentősebb a 2017-ben elnyert Kyoto Prize in Arts and Philosophy. Személyében a nemzetközi és a hazai zenetudomány egyik utolsó univerzális tudású képviselőjét vesztette el.  

2022.06.30 07.01 Nemessányi program HU kisebb2022. június 30. csütörtök

15.00 KONFERENCIA 1. NAP

A vendégeket Richter Pál, a Zenetudományi Intézet igazgatója köszönti

Megnyitóbeszédet mond Semmelweis Tibor, a Magyar Hangszerész Szövetség örökös elnöke

 

15:15 – 16:45

Elnök: FARKAS Zoltán

 

RADNÓTI Klára: Nemessányi-hangszerek a Magyar Nemzeti Múzeumban

BARANYI Anna: Reményi László, a Nemessányi-kutató

GOMBOS László: Zenebarátok, tanárok, virtuózok – a Nemessányi-hangszerek tulajdonosai és játékosai

 

 

17:00 KIÁLLÍTÁSMEGNYITÓ, KÖNYVBEMUTATÓ, EREDMÉNYHÍRDETÉS

A vendégeket köszönti Richter Pál, a Zenetudományi Intézet igazgatója

A kiállítást megnyitja Molnár Antal, a Bölcsészettudományi Kutatóközpont tudományos főigazgató-helyettese

A Nemessányi család nevében Nemessányi Roland emlékezik meg a nagy magyar hegedűkészítőről

 

A „Kiss Péter” Nemessányi hegedűt Kállai Ernőa Magyar Állami Operaház koncertmestere szólaltatja meg

 

 

Nemessányi Sámuel, a „magyar Stradivarius” Reményi László hangszerkutatásai

A könyvet bemutatja Michael Reményi és Gombos László, a kötet szerkesztője

 

A „Biedl” Nemessányi-csellót Herbert Hein szólaltatja meg

 

 

A Nemessányi Sámuel Nemzetközi Hegedűkészítő Verseny eredményét kihirdeti Florian Leonhard, a zsűri elnöke

Guminár Tamás, a Magyar Hangszerész Szövetség elnöke díszokleveleket ad át

Konferál és tolmácsol: Becze Szilvia

 

A kiállítást a múzeum 5. termében bemutatja Baranyi Anna, a kiállítás kurátora

A hegedűkészítő versenyre nevezett hangszerek 16 órától megtekinthetők a Zenetörténeti Múzeum 2. termében

 

 

 

2022. július 1. péntek

14.00 KONFERENCIA 2. NAP

Guminár Tamás, a Magyar Hangszerész Szövetség elnökének bevezetője

 

14:15 – 16:45

Elnök: Michael Reményi

 

BENEDEK Péter (München): Nemessányi Sámuel kalandos élete és „Biedl” csellójának bemutatása

SZEMMELVEISZ Tibor (London): History of Hungarian Violin Making after the Second World War

DRASKÓCZY Gábor (London): Construction Points on a Stradivari Violin Scroll

 

16:45 – 17:00 KÁVÉSZÜNET

 

17:00

Elnök: Michael Reményi (Toronto)

Florian LEOHARD (London): Sherlock Holmes in the Violin World – the Story of the Analysis of a Violin for its Authenticity

 

18.00 DÍJÁTADÁS ÉS HANGVERSENY

A Nemessányi Sámuel Nemzetközi Hegedűkészítő Verseny díjainak átadása

Közreműködik a Győri Filharmonikus Zenekar vonósnégyese

 

 

A meghívó innen tölthető le

jan24

 

A 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum kincsei – Kiállítás az archívum fennállásának tizedik évfordulóján

BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2022. június 24. péntek, 15:30

1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7.

 

A BTK Zenetudományi Intézet igazgatója tisztelettel meghívja Önt és hozzátartozóját 2022. június 24-én, pénteken 15.30 órára a BTK Zenetudomány Intézet székházába (1014 Budapest, Táncsics Mihály u. 7.) a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum fennállása tizedik évfordulója alkalmából a Zenetörténeti Múzeumban rendezett kiállítás megnyitására.

A megjelenteket üdvözli: Lamm Vanda, a Magyar Tudományos Akadémia alelnöke

A kiállítást megnyitja: Fodor Pál, a Bölcsészettudományi Kutatóközpont címzetes főigazgatója

A kiállítást bemutatja: Dalos Anna, tudományos tanácsadó, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum vezetője

Az esemény házigazdája: Richter Pál, a BTK Zenetudományi Intézet igazgatója

Közreműködik:

  • Finszter Eszter és Csölley Martin – ének
  • Szabó Ferenc János – zongora

Elhangzik:

  • Jeney Zoltán: Dalok Tandori Dezső verseire
  • Farkas Ferenc: Gyümölcskosár (részletek)
  • Szőllősy András: Nyugtalan ősz

A kiállítást támogatja:

  • Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet
  • Eötvös Loránd Kutatási Hálózat

 

A meghívó itt tölthető le.

jan23

 

Vujicsics Tihamér: A magyarországi délszlávok zenei hagyományai – Könyvbemutató

BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2022. június 16. csütörtök, 16:00.

1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7. 


vujicsics konyvbemutatoKöszöntőt mondanak

Molnár Antal a Bölcsészettudományi Kutatóközpont főigazgató-helyettese

Várady Tibor a Szerb Tudományos és Művészeti Akadémia rendes tagja 

 

A kötetről és a kötet szerkesztéséről, Vujicsics Tihamérról és délszláv népzenei hagyatékáról szólnak

Richter Pál a BTK Zenetudományi Intézet igazgatója, a kötet főszerkesztője

Jelena Jovanović és Danka Lajić Mihajlović a SZTMA Zenetudományi Intézetének tudományos főmunkatársai, a kötet szerkesztői

valamint a szerkesztők munkatársai,

Lásztity Péró a Szerb Intézet igazgatója

Vujicsics Marietta szerkesztő, műfordító, diplomata, a Vujicsics hagyaték örököse

Eredics Gábor a Vujicsics Egyesület elnöke, a Vujicsics Együttes vezetője, Kossuth-díjas

 

A kötet online mellékletét ismerteti

Káplán Szofia a Szerb Intézet tudományos munkatársa, a Melléklet társszerkesztője 

 

A kötetet bemutatja

Lipták Dániel a BTK Zenetudományi Intézetének kutatója

 

A programban közreműködik

Básits Branka Junior Prima díjas népdalénekes

Borbély Mihály a Vujicsics Együttes szólistája, Kossuth-díjas

Jelena Jovanović a SZTMA levelező tagja, a Moba Énekegyüttes vezetője (Belgrád)

Szabó Zoltán néprajzkutató, népzenész (Hagyományok Háza Budapest)

 

 

Az esemény meghívója itt, a kötet ismertetője pedig itt tölthető le.


A könyvbemutatót támogatta a Zuglói Szerb Önkormányzat

2022. május 27-én pénteken és 28-án szombaton kerül sor a BTK Zenetudományi Intézet Magyar Zenetörténeti Osztályának Towards a Common Regional History of Our Nation-Building Strategies című Visegrad Grant pályázata lezárásaként szervezett nemzetközi műhelykonferenciára és hangversenyre.

A program az esemény honlapján itt érhető el: https://zti.hu/files/mzt/v4_conference/

Az esemény a koncert kivételével Zoomon keresztül is megtekinthető. (Meeting ID: 827 3173 1152 – Passcode: 513082, link: https://us06web.zoom.us/j/82731731152?pwd=bkRieitpMnFKenNmUm9MNjlxR05CUT09). 

jan24

 

„Utazó színigazgatók és zenészek 1870–1920” koncert a Zenetudományi Intézetben

BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2022. május 27. péntek, 19:00

1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7.

 

A Magyar Zenetörténeti Osztály nevében szeretettel hívjuk a Toward a common regional history of our nation building strategies c. Visegrad Grant pályázat keretében szervezett hangversenyre, melyre 2022. május 27-én 19 órakor kerül sor az Intézet Bartók-termében.

 

 A belépés ingyenes.

 

További információk a meghívón.

Magyar Tudományos Akadémia a Kutatóhelyeket Minősítő Tanács javaslata alapján kiemelkedően magas színvonalú tudományos munkája elismeréseként az MTA által Kiválónak Elismert Kutatóhely minősítést adományozta 95 magyarországi tudományos műhelynek és intézménynek, köztük a Bölcsészettudományi Kutatóközpont több intézetének is. Az erről szóló okleveleket a Magyar Tudományos Akadémia Széchenyi téri székházában adták át ünnepélyes keretek között a rangos minősítést elnyert kutatóhelyek képviselőinek.

Bővebben ...

jan24

 

Tíz éves a Zenetudományi Intézet 20–21. Századi Magyar Zenei Archívuma

BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2022. május 19. csütörtök, 10:00

1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7.

video

Bővebben ...

A Bölcsészettudományi Kutatóközpont magazinműsorának első adását 2022. május 8-án, vasárnap vetíti az M5 televíziós csatorna délután 15 óra 41 perctől. (Ismétlés 2022. május 10-én, kedden 8 óra 27 perctől.) A 10 részes Penna magazin december végéig 4 hetente jelenik meg. Az első részben Balogh Balázs, a BTK főigazgatója mutatja be a kutatóközpontot, majd Bernáth László, a BTK  Filozófiai Intézetének tudományos munkatársa a mesterséges intelligencia és a morális felelősség kérdését járja körül az önvezető autók kapcsán. A félórás epizódban Perenyei Monika gyűjteményvezető, a BTK Művészettörténeti Intézet tudományos munkatársa ismerteti a Pszichiátriai Művészeti Gyűjteményt, amelyet az elmúlt 150 évben elmeorvosok gyarapítottak pácienseik alkotásaiból. Balogh Margit, a BTK Történettudományi Intézet tudományos tanácsadója pedig Mindszenty József fegyencként töltött éveiről beszél a volt Conti utcai börtön épületében, amelynek falai között a bíboros, Magyarország utolsó hercegprímása raboskodott.

Bővebben ...

tallian tibor mtaSzáztíz, a közös akadémiai jelöltlistára felkerült kutató közül választotta meg az Akadémikusok Gyűlése az MTA új rendes, levelező, külső és tiszteleti tagjait május 3-án, kedden.

 

A közgyülés az akadémia rendes tagjává választotta intézetünk korábbi igazgatóját, Tallián Tibor professor emeritust. Megválasztásához szívből gratulálunk!

Minthogy a magyar nyelvet rajtunk kívül kevesen beszélik, ezért magyar zenét hoztam ajándékba...” – mondta Orbán Viktor Ferenc pápánál tett látogatása alkalmából. A magyar kormányfő többek között a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet Bartók Archívumában készült, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat által finanszírozott Bartók-összkiadás sorozat egyik kötetét adta ajándékba, derül ki a Vatican News beszámolójából, amely itt olvasható.

 

cq5dam.thumbnail.cropped.750.422

Fotó: vaticannews.va

Különleges kiállítás nyílt 2022. március 11-én a győri Egyházmegyei Könyvtárban. Magyarország legnagyobb középkori kódexe, a mintegy 80 cm magas, 60 cm széles és csaknem 70 kg súlyú Zalka-antifonále került a tárlóba, mellette megannyi töredékével, azaz a belőle származó, különböző mértékben megcsonkított, földarabolt, méretre szabott és könyvborítóként fölhasznált pergamenlapokkal. A kódex eredetét, történetét és rekonstrukcióját Czagány Zsuzsa, a BTK Zenetudományi Intézet munkatársa, a „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport vezetője mutatja be.

Bővebben ...

A Magyar Tudományos Akadémia teljesítményközpontú, magas presztízsű, a kutatói pályaív posztdoktori szakaszában támogatást nyújtó országos ösztöndíja a Bolyai János Kutatási Ösztöndíj. Kuratóriuma egy rendezvénysorozat keretében ünnepli az akadémiai támogatás alapításának 25 éves évfordulóját.

 

Kusz Veronika Dohnányi a világháborúkban: Hitvallás, Harangok címmel tart előadást Magyar Tudományos Akadémia rendezvényén.

 

Az országos és határon túli rendezvénysorozat nyitórendezvénye 2022. április 28-án 10 órakor kezdődik az MTA budapesti Székházának Dísztermében (1051 Budapest, Széchenyi István tér 9. I. emelet). További információ és a teljes program itt érhető el.

jan24

 

Kaczmarczyk Adrienne: A weimari revízió szerepe Liszt szimfónia-koncepciója kiforrásában

BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2022. április 28. csütörtök, 14:30

1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7.

video

Bővebben ...

jan24

 

Dr. Maria Kachmar: Ukrainian Irmologion: Source of Kyiv chant tradition of Byzantine Church Rite

2022. április 20. szerda, 17 óra

A „Lendület” Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport részvételével 2020-ban alakult Early Music in Central Europe: Local Elements – Transregional Connections – International Research nemzetközi online tudományos fórum következő eseményére kerül sor 2022. április 20-án 17.00 órakor. Az alkalom különösképpen aktuális, hiszen az előadó, Maria Kachmar a lembergi (Lviv) Mikola Liszenko Nemzeti Zeneakadémia professzora, az ortodox bizánci és szláv liturgikus zene és a 12-17. századi ószláv kottaírások szakértője. Előadásában az ukrán Irmologion 16-19. századi forrásait, a bennük lejegyzett szövegeket és dallamokat mutatja be, külön figyelmet fordítva az énekek rögzítésére szolgáló hangjegyírás különleges helyi változataira.

Az előadás a ZOOM rendszerén keresztül követhető, mely előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a meghívóban megadott linken lehet.

A Régi Magyar Drámai Emlékek XVIII. század 6. Ferences iskoladrámák második és harmadik kötetében az 1740 és 1762 között a csíksomlyói ferences diákok által előadott misztériumjátékokat olvashatjuk. Az irodalom-, színház-, művelődés- és lelkiségtörténet ezen egyedülálló forráscsoportját a 20. században szó szerinti értelemben is megóvta a csíksomlyói Szűzanya, hiszen a kegyszobor lába alatt teljes épségében fennmaradt a kézirategyüttes. A 2021 őszére megjelent két kötetnek a járványhelyzet miatt 2022. március 29-én megtartott könyvbemutatója kapcsán Kővári Réka, a BTK Zenetudományi Intézet tudományos főmunkatársa, a kötetek egyik sajtó alá rendezője ismertetőjét olvashatjuk.

 

RMDE 18sz 6 2 boritoRMDE 18sz 6 3 boritoKovariReka

Bővebben ...

jan23

 

Régi Magyar Drámai Emlékek XVIII. század 6. Ferences iskoladrámák 2. Csíksomlyói passiójátékok 1740–1750 és 3. Csíksomlyói passiójátékok 1751–1762 – Könyvbemutató

BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2022. március 29. kedd, 16:00

1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7.

 

A vendégeket köszönti Richter Pál, a Zenetudományi Intézet igazgatója.

Házigazda Kővári Réka, a Zenetudományi Intézet tudományos főmunkatársa.

 

A kötetek keletkezéstörténetéről Pintér Márta Zsuzsanna, Demeter Júlia, Kővári Réka és Medgyesy S. Norbert beszélget.

A beszélgetést Soóky Andrea, a Balassi Kiadó igazgatója vezeti.

 

Közreműködik a Boldog Özséb Színtársulat (PPKE BTK) Medgyesy S. Norbert vezetésével.

 

A könyvbemutatót személyes részvétellel tartjuk.

 

FerencesIskoladramak 2es3 meghivoRMDE 18sz 6 2 boritoRMDE 18sz 6 3 borito