Gregorián paleográfia
- A gregorián paleográfia a katolikus egyház hangjelzett középkori kódexeinek koronként és területenként egyéni formát mutató egyszólamú éneklejegyzéseit vizsgálja.
- Művelésének magyarországi kezdetei:
- 1922: Isoz Kálmán (Latin zenei paleográfia és a Pray-kódex zenei hangjelzései)
- 1950-es évek: Falvy Zoltán (1954: A Pray-kódex zenei paleográfiája) majd
- 1963: Falvy Zoltán–Mezey László: Codex Albensis. Ein Antiphonar aus dem 12. Jahrhundert. Az első tudományos igényű magyar forráskiadás.
- 1960-as évektől a magyarországi forrásfeltárásokkal párhuzamosan Szigeti Kilián, Rajeczky Benjamin, Dobszay László és Szendrei Janka munkássága.
- Szendrei Janka részletgazdag kutatásai nyomán 1999-ben készül el az első átfogó magyarországi hangjelzéstörténet, melynek központi témája a Szendrei Janka által azonosított „esztergomi notáció” történetének, jellegzetességeinek, alakváltozatainak bemutatása.
- Újabb források – főként kódextöredékek – felbukkanása, ezzel együtt a töredékkutatás stratégiai fontosságú témává érlelődése indokolja a gregorián paleográfiai kutatások felelevenítését és folytatását az osztályon.
Töredékkutatás
- 1981 - Szendrei Janka A magyar középkor hangjegyes forrásai c. katalógusának megjelenése. A középkori magyarországi kottás töredékek első szisztematikus, tudományos igényű összefoglalása 655 töredék leírásával.
- A zenei szempontú, vagyis kottás töredékek külön fejezetben (Liturgica cum cantu) kaptak helyet a Fragmenta Codicum 1983 óta megjelenő köteteiben.
- Egyes töredékeket, töredékcsoportokat, illetve egy-egy ismert kódex újonnan előkerült lapjait bemutató kisebb tanulmányokon kívül 1981 óta nem született újabb katalógus, pedig az azóta napvilágra került hangjelzett töredékek száma megkétszereződött.
- A Régi Zenetörténet Osztályon 2015 óta készül a középkori magyarországi hangjelzett töredékek Fragmenta adatbázisa, amely a korszerű tudományos igényeknek megfelelően, a nemzetközi kutatás eredményeit figyelembe véve gyűjti össze és teszi közzé az adatokat.
A középkori Magyarország teljes, becslések szerint 50 000 kódexet számláló könyvállományából ma mintegy 1500 maradt. Ilyen pusztulás mellett minden apró töredéknek fölbecsülhetetlen értéke van, akár azért, mert megsemmisült könyvek fönnmaradt dokumentumait, akár mert meglévő kéziratok hiányzó darabjait örökítik át. A töredékkutatás, csakúgy mint a régészet, a fönnmaradt torzókból állítja helyre az eredeti állapotot: a 16-17. század folyamán szétvágott és könyvborítóként, kötések megerősítéseként fölhasznált pergamenlapokból rekonstruál könyvrészeket, olykor teljes kódexeket, aprólékosan elemezve tartalmukat és formai tulajdonságaikat. Az MTA BTK Lendület – Digitális Zenei Fragmentológia kutatócsoport a középkori Magyarország teljes területét átfogva tárja föl a gyűjteményekben lappangó 11-16. századi kottás szertartáskönyvek fragmentumait, különös gondot fordítva a talált hangjelzésfajták és dallamok vizsgálatára. A kutatómunka a föltárás – földolgozás – rekonstrukció három szintjén zajlik: 1. Primer forrásföltárás hazai és külföldi (szlovák, román, horvát és osztrák) könyv- és levéltárakban, bizonyított vagy feltételezett magyar provenienciájú forrásanyagot tartalmazó gyűjteményekben; 2. A források digitalizálása, kodikológiai-paleográfiai-dallamtörténeti földolgozása, az adatok adatbázisba foglalása és online megjelenítése az erre a célra kialakított web-felületen; 3. Az azonos kódexből, műhelyből származó összetartozó töredékcsoportok azonosítása és virtuális rekonstrukciója. Kutatásunk új távlatokat nyit a magyarországi középkori és kora újkori könyves kultúra rétegeinek, kapcsolatrendszerének, transzmissziós útvonalainak és intézményi hátterének árnyaltabb megismerése előtt.
A tridenti zsinat utáni latin liturgikus ének Magyarországon
- Korlátozott előzmények után 2008-ban indult az első szisztematikus kísérlet a magyarországi gregorián ének utolsó, hanyatló korszakának tudományos áttekintésére, történetének feltárására és leírására. Az osztály tematikus keretei közé illeszkedő munkát elsősorban Gilányi Gabriella végzi.
- Az elsődleges cél a lappangó forrásanyag összegyűjtése, feltárása, majd tudományos analízise volt. A mintegy nyolc hazai és külföldi könyvtárban és egyházi gyűjteményben végzett alapkutatás során több tucatnyi hangjelzett forrást találtunk, és vontunk be zenei vizsgálatainkba, ezekről gazdag forrásleírással bővített jegyzékek készültek.
- A vizsgálat folyamán jelentős számban írtunk ki dallamokat támlapokra (több száz tételt), s ezáltal a dallamváltozatok összehasonlíthatóvá, elemezhetővé váltak.
- A kutatás tematikailag alapvetően kétpólusúnak bizonyult. Külön foglalkoztunk 1. a tridenti zsinat utáni új római ének magyarországi recepciójával, valamint 2. a középkori magyar gregorián ének maradványainak továbbélésével.
- Meglepően gazdag idevágó forrásanyagot tártunk fel a magyarországi alapítású pálos rend hagyományából, s ez lehetőséget kínált a 17–18. századi egyszólamú pálos liturgikus zenei gyakorlat átfogó vizsgálatára és rekonstruálására: egy különleges retrospektív praxis feltárására.
Középkori zeneelmélet
- 1934-ben jelent meg Bartha Dénes klasszikus monográfiája Szalkai László, a későbbi esztergomi érsek 1490-ben készült iskolai zeneelméleti jegyzeteiről.
- A szöveg kiadását is tartalmazó könyv máig az egyetlen nagyobb szabású hazai publikáció, amely középkori zeneelmélettel foglalkozik.
- 2002-ben szerveződött az a nemzetközi kutatócsoport - Corpus Hollandrinum -, amely a 14-16. századi cseh, lengyel, német és magyar zeneelméleti szövegek mögött álló késő középkori tanszöveghagyományt és zeneelméleti hagyományt rekonstruálta.
- Az eredmények alapvető változást hoztak a magyar zenetörténeti kutatás addigi szemléletmódjában: Szalkai jegyzete ugyan hazai viszonylatban továbbra is páratlan, mégsem elszigetelt jelenség, hanem egy késő középkori közép-európai traktátushagyomány része.
- A kutatócsoport magyar résztvevőinek érdeme, hogy az addig kizárólag zeneelméleti szöveghagyományként kezelt, filológiai módszerekkel megközelített szövegegyüttest zenetörténeti szempontú kutatás tárgyává tették, s rekonstruálták a hátterében álló liturgikus énekgyakorlatot. Ezzel a zeneelméleti gondolkodás és a késő középkori gregorián gyakorlat sokirányú differenciált kapcsolatrendszere vált tapinthatóvá.
GRADUALIA
- A program célja: a mise énekeinek és az énekek liturgikus elrendezésének összehasonlító vizsgálata.
- A CAO-ECE mintájára 2009-ben indult útjára.
- Cf. Gábor Kiss, „Comparative Research into Medieval Mass Repertories”, in Papers read at the 15th meeting of the IMS Study Group Cantus Planus, Dobogókő/Hungary, 2009. Aug. 23–29, ed. Barbara Haggh-Huglo, Debra Lacoste (Lions Bay: The Institute of Mediaeval Music, 2013), 361–384.
- Az összehasonlíthatóság érdekében az egyes források tartalma egységes rendszerű inventáriumokba kerül, amelyben az azonosító számok a liturgiának mindig ugyanazt a (temporális és funkcionális) pontját jelölik.
- 2009–2014 között több mint 100 miseforrás indexe készült el, köztük a magyar hagyomány mintegy 40 forrásra rúgó korpusza.
- A források inventáriumának megtekintése és összehasonlítása a következő internetes oldalakon lehetséges: http://www.zti.hu/earlymusic/gradualia/gradualia.html (2011); www.hun-chant.eu (2013).
A miseordinárium dallamai
- Az 50-es, 60-as években készült nemzetközi ordinárium-katalógusok (Melnicki 1955, Bosse 1955, Thannabaur 1962, Schildbach 1967) jól mutatták, hogy az ordinárium-dallamokat a mise propriumainál jóval szabadabban kezelték, ennél fogva az állandó szövegekhez igen színes és változatos, hagyományonként, forrásonként jelentősen eltérő repertoár tartozhat.
- A Régi Zenetörténeti Osztályon a 70-es években elkezdődött dallamkiírások nemcsak megerősítették ezt, hanem arra is rámutattak, hogy a késő középkori dallamgyarapításból minden európai régió kivette a részét, egyes területek még az átlagnál is intenzívebben.
- Ezek közé tartozott a közép-európai régió is, amelynek forrásanyagát a nemzetközi katalógusok lényegében mellőzték. Márpedig a magyar források előzetes számos olyan dallamra derített fényt, amely a korábbi áttekintésekben nem szerepelt.
- E tapasztalat nyomán indult meg a 90-es években a források dallamainak szisztematikus kiírása és katalogizálása (ld. Ordinárium-dallamtár), illetve ehhez kapcsolódóan általában a műfaj kutatása.
- A kutatás elsősorban az alábbi kérdésekre összpontosult: Milyen mértékű volt a repertoár lokális gyarapodása? Milyen az arány a regionális vagy összeurópai törzsrepertoár, a csak adott hagyományra jellemző, illetve a kizárólag egyes forrásokban megjelenő, egyedi dallamok között? Milyen elvek szerint alakították ki az ordinárium-dallamok formuláit és ünnepi beosztását, s ezek hogyan viszonyulnak más hagyományokhoz vagy az európai szokásokhoz?
- Mint a fenti kérdések is jelzik, a kutatás horizontja fokozatosan emelkedett, s az évek során széleskörű regionális kutatássá terebélyesedett.
Szenthistóriák
A proprium de sanctis egyes zsolozsmáinak monografikus földolgozása
- A nagyszabású, teljes zsolozsmahagyományokat rekonstruáló munkák, forrás- és műfajtörténeti összefoglalások, vagy éppen egyes források kiadási előkészületei során egy-egy zsolozsmaciklus külön is érdekesnek bizonyulhat.
- A cantus planus történetének kis szeletébe sűrítve jeleníti meg és teszi plasztikusan láthatóvá azt, ami a nagyobb léptékű szintézisben rejtve marad.
- A szenthistóriák vizsgálata – a kezdetben kutatási „melléktermékekben” testet öltő tevékenység – mára önálló kutatási ágá fejlődött.
- Szerencsésen találkozott a nemzetközi gregoriánkutatás 1993-ban útjára induló HISTORIAE projektjével.
- A HISTORIAE kiadványsorozatban eddig 3 magyar kötet jelent meg; kettő közülük a középkori Magyarország két patrónusa, Szent István király és Thesszaloniki Szent Demeter offíciumát tartalmazza.
CAO-ECE (Corpus Antiphonalium Officii - Ecclesiarum Centralis Europae)
- Kezdete: 1980-as évek
- Céljai: a közép-európai térség középkori zsolozsmakészleteinek feltárása, adatbázisokba rendezése, összehasonlító elemzése, közreadása;
- a tradíció lényegi és járulékos összetevőinek különválasztása, források, forráscsoportok, hagyományok és alhagyományok rendszerének rekonstrukciója a teljes készlet alapján;
- az összehasonlító forráselemzés eredményeként előállítható teljes, „ideális” zsolozsmarend, ugyanakkor az egyes források esetlegességeinek, egyéni változatainak megőrzése;
- újfajta kutatás-módszertani megközelítés, mely a középkori zsolozsmarendet egységes organikus egészként, az egyes forrásokat pedig ennek egyedi manifesztációiként értelmezi.
- Kronológia:
- 1988: az első „kísérleti” kötet megjelenése a CAO-ECE program ismertetésével és 14 közép-európai egyházmegye ádventi zsolozsmarendjének közreadásával (Dobszay László, Prószéky Gábor));
- 1990-2014: 12 önálló kötet Salzburg, Bamberg, Prága, Esztergom, Kalocsa-Zágráb, Erdély-Várad, Aquileia zsolozsmáival, a források áttekintésével és az adott hagyomány főbb tulajdonságainak összefoglalásával (Dobszay László, Czagány Zsuzsa, Kovács Andrea, Gilányi Gabriella);
- 20?? : a CAO-ECE online változatának kialakítása számos új keresési lehetőséggel (Kiss Gábor)
- 2015: A CAO-ECE beemelése a nemzetközi gregorián internetes adatbázisok egyesített rendszerébe (cantusindex.org; hun-chant.eu)
CAO-ECE (Corpus Antiphonalium Officii - Ecclesiarum Centralis Europae) series nova
A zsolozsma
a mise mellett a gregorián ének legfőbb liturgikus kerete s a gregoriánkutatás egyik alappólusa
- szövegek és zenei tételek funkcionálisan meghatározott, gondosan válogatott és rendszerbe foglalt egysége
- a gondos válogatás és rendszerbe foglalás nemcsak koronként, de helyenként, térségenként is különbözhet, így a zsolozsma tételkészlete korszakok, helyek, intézmények, térségek önazonosságának kifejezője
Kutatása során
- elkülöníthetővé és leírhatóvá válnak az európai úzusok és rítusok
- föltárul a köztük fönnálló szerteágazó történeti-genealógiai és térségi-intézményi kapcsolatrendszer
- rekonstruálhatóvá válik liturgikus énekgyakorlatuk
- meghatározhatóvá válnak az énekkészlet klasszikus és késő középkori stílusrétegei
A mise
a zsolozsma mellett a gregorián ének legfőbb liturgikus kerete és a gregoriánkutatás meghatározó részterülete. A zsolozsmával szemben, amely több, eltérő szerkezetű zsolozsmaórából áll és ismétlődő tételfajták rövidebb hosszabb sorozataira épül, a mise szerkezete lényegesen egyszerűbb. Eltekintve a nem szokványos szertartásoktól (pl. húsvét), a mise zenei anyagát néhány, a zsolozsmáénál azonban individuálisabb jellegű ének alkotja. Valószínűleg ezzel függ össze, hogy a mise énekrepertoárja a zsolozsmáénál térben és időben jóval egységesebb.
Ez azonban teljes mértékben csak távolról nézve igaz. Közelebbről nézve a mise területén is kitapintható az egyes egyházmegyék, helyi gyakorlatok repertoárjának különbözősége, és adott pontokon még ugyanazon hagyomány egyes forrásai között is jelentős lehet az eltérés. Általánosságban véve elmondható, hogy a miserepertoárok különbsége (a zsolozsmával szemben) nem elsősorban szerkezeti, hanem a dallamváltozatok eltéréseiből fakad. Ugyanakkor bizonyos műfajokban a repertoár különbsége és gyarapodása a többinél jelentősebb (pl. Alleluiák, szekvenciák, ordinárium-dallamok). Teljes képet a szerkezeti és a dallami összehasonlítás tapasztalatainak összegzéséből nyerhetünk. A Régi Zenetörténeti Osztályon ezért a misekutatás alapvetően két irányban folyik:
- a források, hagyományok repertoárjának összehasonlítása a Gradualia projekt keretében történik;
- a dallamok, dallamvariánsok összehasonlító vizsgálatára kiépült a misepropriumok és miseordináriumok műfajok szerinti dallamtára (Graduále-dallamtár, Ordinárium-dallamtár).