A tridenti zsinat utáni latin liturgikus ének Magyarországon


 

  • Korlátozott előzmények után 2008-ban indult az első szisztematikus kísérlet a magyarországi gregorián ének utolsó, hanyatló korszakának tudományos áttekintésére, történetének feltárására és leírására. Az osztály tematikus keretei közé illeszkedő munkát elsősorban Gilányi Gabriella végzi.
  • Az elsődleges cél a lappangó forrásanyag összegyűjtése, feltárása, majd tudományos analízise volt. A mintegy nyolc hazai és külföldi könyvtárban és egyházi gyűjteményben végzett alapkutatás során több tucatnyi hangjelzett forrást találtunk, és vontunk be zenei vizsgálatainkba, ezekről gazdag forrásleírással bővített jegyzékek készültek.
  • A vizsgálat folyamán jelentős számban írtunk ki dallamokat támlapokra (több száz tételt), s ezáltal a dallamváltozatok összehasonlíthatóvá, elemezhetővé váltak.
  • A kutatás tematikailag alapvetően kétpólusúnak bizonyult. Külön foglalkoztunk 1. a tridenti zsinat utáni új római ének magyarországi recepciójával, valamint 2. a  középkori magyar gregorián ének maradványainak továbbélésével. 
  • Meglepően gazdag idevágó forrásanyagot tártunk fel a magyarországi alapítású pálos rend hagyományából, s ez lehetőséget kínált a 17–18. századi egyszólamú pálos liturgikus zenei gyakorlat átfogó vizsgálatára és rekonstruálására: egy különleges retrospektív praxis feltárására.

 

Antiphonarium romanum     Palos graduale cimlap resize     Palos graduale f7 resize