A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Hírek, események |
|
|
Fritz Trümpi (University of Music and Performing Arts Vienna): Opera history in a political perspective: Vienna and Cluj Bartók terem, 2018. május 10. csütörtök, 10 óra |
Abstract:
This paper includes two sections which are, however, strongly related one with each other. First, it will reflect theoretical, methodical and empirical aspects of a political history of the Viennese Opera (1869-1955); these reflections are based on a recently realized research project (http://www.iwk.ac.at/oper/). Secondly, it is going to show the close relationship between Vienna and Transylvania regarding the organization and implementation of the first Romanian National Opera in Kolozsvár/Klausenburg/Cluj within the newly founded Romanian Kingdom after the breakdown of the Habsburg Monarchy (1919/1920).
Biography:
Fritz Trümpi (b. 1974) studied General History, Philosophy and Musicology in Zürich, Vienna and Berlin and was a scholar of the Swiss National Fund.He graduated in 2009 from the University of Zurich in General History. His doctoral thesis, “Politisierte Orchester. Die Wiener Philharmoniker und das Berliner Philharmonische Orchester im Nationalsozialismus” was published by Böhlau in 2011. For this book, Trümpi was awarded the Irma Rosenberg Prize of the City of Vienna in November 2012.
Trümpis academic profile includes research on fascism and music history. From 2012 till 2015 he was researcher in the FWF-based project “A political history of the Viennese Opera” (Austrian Science Fund). In 2013 he was member of the commission for researching the history of the Vienna Philharmonic in the Nazi era.
He was a lecturer at the University of Music and Performing Arts Vienna, the University of Vienna (Department of Theatre, Film and Media Studies and Department of Musicology) and the University of Zurich (Historical Seminar). He is assistant professor at the Department of Musical Analysis, Theory and History of the University of Music and Performing Arts Vienna and focuses his research interests on Music culture(s) of the former Habsburg Empire and its successor states.