Bárdos Kornél [Albert S. O. Cist.] bibliográfiája

Összeállította: Rennerné Várhidi Klára[1]. Szerkesztette: Békéssy Lili.

Írásait műfajok szerint csoportosítva, ezen belül kronologikus rendben közöljük.

 

 

A protestáns graduálok himnuszai. Doktori értekezés. Gépirat (Budapest, 1948), 104 p.

 

Népzenei jellegű variálásmód a 15–18. századi magyar passiókban. Kandidátusi értekezés. Gépirat (Budapest, 1965), 399 p.

 

Volksmusikartige Variierungstechnik in den ungarischen Passionen 15. bis 18. Jahrhundert (Budapest, Akadémiai Kiadó, 1975) (= Musicologia Hungarica 5), 240 p.

Az eredetileg magyar nyelvű kandidátusi értekezés publikált változata.

 

Szabad királyi városaink és mezővárosaink zenei struktúrája és zeneélete a 16–17. században (1541–1686). Doktori disszertáció. Gépirat (Budapest, 1986), 226 p.

 

Magyarország zenetörténete II. köt. 1541–1686. [Szerkesztő és a következő fejezetek szerzője:]

I.: Városi zeneélet 19–86. p.

II.: Fejedelmi és főúri zeneélet 102–119. p.

(Budapest, Akadémiai Kiadó, 1990), 622 p.

 

 

Városmonográfiák

Pécs zenéje a 18. században (Budapest, Akadémiai Kiadó, 1976), 167 p.

 

A tatai Esterházyak zenéje 1727–1846 (Budapest, Akadémiai Kiadó, 1978), 259 p.

 

Győr zenéje a 17–18. században. A művek tematikus jegyzékét összeállította Vavrinecz Veronika (Budapest, Akadémiai Kiadó, 1980), 627 p.

 

Sopron zenéje a l6–18. században. A művek tematikus jegyzékét összeállította Vavrinecz Veronika. (Budapest, Akadémiai Kiadó, 1984), 650 p.

 

Eger zenéje 1687–1887. A művek tematikus jegyzékét összeállította Vavrinecz Veronika. (Budapest, Akadémiai Kiadó, 1987), 546 p.

 

Székesfehérvár zenéje 1688–1892. A színházi zene fejezetrészt írta Gupcsó Ágnes. A művek tematikus jegyzékét összeállította Vavrinecz Veronika. (Budapest, Akadémiai Kiadó, 1993), 493 p.

 

 

Tanulmányok, cikkek gyűjteményes kötetekben, periodikákban

A protestáns graduálok és a gregorián hagyomány”, Magyar Kórus (1949), 1579–1584.

 

Az Eperjesi Graduál. I.: Gregorián kapcsolatok”, in Szabolcsi Bence – Bartha Dénes Zenetudományi tanulmányok Kodály Zoltán 75. születésnapjára (Budapest, Akadémiai Kiadó, 1957) (= Zenetudományi Tanulmányok VI.), 165–298.

 

Die Variation in den ungarischen Passionen des 16-18. Jahrhunderts”, Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae, T. 5, Fasc. 3/4 (1963), 289–323.

 

Harcok a passió éneklése körül Magyarországon”, Theológiai Szemle 14/9–10 (1971), 296–303., 320.

 

Eine späte Quittung Beethovens in Ungarn”, Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae, T. 16, Fasc. 1–4 (1974), 257–259.

 

[Csomasz Tóth Kálmánnal közösen:] „A magyar protestáns graduálok himnuszai”, in Vargyas Lajos (szerk.): Népzene és zenetörténet 3. (Budapest, Editio Musica, 1977), 34–277.

 

Neue Forschungen zum Musikleben in der Esterházy-Familie in Tata und Csákvár”, in Stefan Harpner – H. C. Robbins Landon (ed.): Haydn Jahrbuch 10 (Eisenstadt, Universal Edition, 1978), 29–35.

 

Richter Antal feljegyzései. Adatok Győr 19. századi zenéjéhez”, in Berlász Melinda – Domokos Mária (szerk.): Zenetudományi dolgozatok 1979 (Budapest, MTA ZTI, 1979), 111–118.

 

Menner Bernát, a tatai Esterházyak karnagya és zeneszerzője”, in Tata Barátai Körének tájékoztatója II (Tata, n. n., 1980), 37–46.

 

[Vavrinecz Veronikával közösen:] „Christoph Stolzenbergs Werke in Sopron. Beiträge zu den musikalischen Verbindungen zwischen Regensburg und Sopron im 17–18. Jahrhundert”, Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae T. 22, Fasc. 1/4 (1980), 397–426.

 

Adatok a kassai »városi trombitások« történetéhez”, in Berlász Melinda – Domokos Mária Zenetudományi dolgozatok 1982 (Budapest, MTA ZTI, 1982), 75–84.

 

A kőszegi iskolarektor zenei kötelességei a 17. században. Adatok a 17. századi iskolák zenéjéhez”, Magyar Zene 23/1 (1982) 5–9.

 

Zum Musikleben in Zirc im XVIII. Jahrhundert”, Analecta Cisterciensia 38 (Roma, n. n., 1982), 76–99.

 

„Rauch András Sopronban / Andreas Rauch in Ödenburg / Andreas Ranch in Sopron”, in Ágnes Sas – Antal Jancsovics (ed.): Andreas Rauch: Musicalisches Stammbüchlein 1627 (Budapest, MTA ZTI, 1983) (= Musicalia Danubiana 2), 11–16., 29–35., 51–56.

 

Újabb szempontok a magyarországi toronyzenészek történetének kérdéséhez”, in Berlász Melinda – Domokos Mária Zenetudományi dolgozatok 1983 (Budapest, MTA ZTI, 1983), 103–109.

 

A kőszegi iskolarektor szerződése a XVII. században. Az evangélikus zenei nevelés emléke”, Diakonia 5/2 (1983), 75–79.

 

Adatok a pozsonyi és a nagyszombati káptalani–városi iskola 17. századi zenéjéhez”, in Berlász Melinda – Domokos Mária Zenetudományi dolgozatok 1984 (Budapest, MTA ZTI, 1984), 13–16.

 

Szabad királyi városaink és mezővárosaink zeneéletének struktúrája”, in Berlász Melinda – Domokos Mária Zenetudományi dolgozatok 1985 (Budapest, MTA ZTI, 1985), 73–82.

 

Újabb adatok Erdődy Nep. János gróf pozsonyi palotájának zeneéletéhez”, in Berlász Melinda – Domokos Mária Zenetudományi dolgozatok 1986 (Budapest, MTA ZTI, 1986), 45–51.

 

A szabad királyi városok zenei struktúrája a kisvárosokban. (I) Modor a 17. században”, in Berlász Melinda – Domokos Mária Zenetudományi dolgozatok 1987 (Budapest, MTA ZTI, 1987), 75–86.

 

A pásztói ciszterciek zenei működése az egri gimnáziumban”, Magyar Zene 28/1 (1987), 14–16.

 

„Struktúra hudobného zivota Bratislavy v XVII. storocí”, in M. Baláziková (ed.): Bratislavsky hudobny barok. Referáty prednesené na muzikologickej konferencii v rámci BHS 1985 (Bratislava, Mestsky dom kultúry a osvety, 1987), 21–28.

 

Das Musikleben des Jesuiten und Piaristen Ordens in Nordungarn des 17. Jahrhunderts”, Roczniki Teologiczno – Kanoniczne. Towarzystwo Naukowe, Tom. 34. zeszyt 7 (Lublin, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987), 315–329.

 

XVI–XVII. századi számadáskönyvek és jegyzőkönyvek kiegészítő adatai »Erdély zenetörténeté«-hez”, Magyar Zene 29/3 (1988), 251–255.

 

Hangszeres zeneoktatás a középiskolákban. Az »Entwurf« hatása a 19. század második felében”, Baranyai Művelődés 2 (1988), 34–35.

[Elhangzott Pécsett, a Művészetek Házában rendezett tudományos ülésen, 1988. május 13.]

 

A szabad királyi városok zenei struktúrája a kisvárosokban (II.) Modor a 18. században”, in Berlász Melinda – Domokos Mária Zenetudományi dolgozatok 1989 (Budapest, MTA ZTI, 1989), 131–146.

 

»Castor és Pollux«: zenés iskoladráma a XVIII. század közepéről”, Pintér Márta Zsuzsanna – Kilián István: Iskoladráma és folklór. A noszvaji hasonló című konferencián elhangzott előadások (Debrecen, Kossuth Lajos Tudományegyetem Néprajzi Tanszék, 1989) (= Folklór és etnográfia 50), 87–91.

 

Szabad királyi városaink es mezővárosaink zenei élete a 16–17. században (1541–1686)”, Magyar Tudomány 35/7 (1990), 796–801.

 

Székesfehérvár zenei struktúrája a 18–19. században”, Magyar Zene 31/2 (1990), 130–133.

 

„Turner in den königlichen Freistädten Ungams von 16. bis zum 18. Jahrhundert”, Pannonische Forschungsstelle Oberschützen. Arbeitsberichte Mitteilungen. Nr. 2, Sept 1991. Hrsg. von der Pannonischen Forschungsstelle des Instituts für Musikethnologie an der Hochschule für Musik und darstellende Kunst in Graz Expositur Oberschützen/Burgenland. Österreich/Austria, 121–129.

 

„Le istituzioni musicali nelle città libere regie e nei borghi nei secoli XVI e XVII (1541–1686)”, Danubio. Una civilta’ musicale. 3. Slovacchia, Ungheria. A cura di Carlo de Incontrera, Alba Zanini (Monfalcone, Teatro Coinunale de Monfalcone, 1993), 87–95.

 

 

Recenziók

[Bárdos Kornél „Gondolatok Agócsy László szolfézsmódszertani előadásáról”, Parlando 1959/3. Újraközlés: Parlando 2021/6.]:

https://www.parlando.hu/Gondolatok593.htm

 

Bárdos Lajos: Modális harmóniák (Harmonies modales)”, [!] Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae, T. 6, Fasc. 1/2 (1964), 157–159.

 

Csomasz-Tóth Kálmán: A humanista metrikus dallamok Magyarországon (Die humanistischen metrischen Melodien in Ungarn)”, Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae, T. 10, Fasc. 3/4 (1968), 367–371.

 

Papp Géza: A XVII. század énekelt dallamai”, Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae, T. 13, Fasc. 1/4 (1971) 404–407.

 

Csomasz Tóth Kálmán: Dicsérjétek az urat. (Tudnivalók énekeinkről.) A Református Zsinati Iroda Sajtóosztálya, Bp. 1971. 264 l.Theologiai Szemle, Új Folyam 15/1–2 (1972. január–február), 61–62.

 

Muntág, Emanuel Viliam Figuš-Bystrý — Život a Dielo (1875–1937) [Élete és műve] (Martin, Matica Slovenská, 1973)”, Magyar Zene 16/1 (1975), 111–112.

 

 

Emléktáblák

  1. Bartók Béla út 15/a
  2. Szent Imre Gimnázium tanterme

 

 

Hagyaték

Bárdos Kornél Albert OCist hagyatéka a Pécsi Egyházmegyei Levéltárban. Jelzet: HU PEL V.B.53: https://arca.melte.hu/index.php/hu-pel-00-v-b-53 (Magyarországi egyházi levéltárak közös segédlete)

 

 

[1] Forrás: Gupcsó Ágnes (szerk.): Zenetudományi Dolgozatok 1997–1998 (Budapest, MTA Zenetudományi Intézete, 1998), 241–246.