Megjelent Kusz Veronika és James A. Grymes új Dohnányi-kötete
Dohnányi Ernő (1877–1960) életművéről jelent meg könyv az Oxford University Press kiadásában James A. Grymes, a University of North Carolina professzora és Kusz Veronika, a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet tudományos főmunkatársa közreadásában. A nemzetközi kooperációban készült, The Last Romantic in His Own Words című kötet a nagy magyar zeneszerző, zongoraművész és karmester írásaiból, leveleiből, nyilatkozataiból ad válogatást, s a dokumentumokat részletes kísérőtanulmányokkal és gazdag jegyzetapparátussal közli. A könyv minden eddiginél teljesebb képet ad a méltatlan politikai okokból sokáig elfeledett muzsikusról, és összefoglalja az immár közel huszonöt éves, nemzetközi Dohnányi-kutatás eredményeit.
A kiadó honlapján: https://global.oup.com/academic/product/the-last-romantic-in-his-own-words-9780197769218?cc=us&lang=en&#
Grymes - Kusz (eds.), The Last Romantic in His Own Words. Ernst von Dohnányi's Selected Writings and Interviews (New York: Oxford University Press, 2024)
Kiváló minősítést kapott a Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport
Eredményes - Kiváló minősítést kapott a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Régi Zenetörténeti Osztályán 2019 októberében Czagány Zsuzsa vezetésével megalakult Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport záróbeszámolója az MTA Lendület Zsűrijétől.
A kutatócsoport változatlan összetételben a Töredékek, dallamok, kottaírások. A zenei fragmentológia ökoszisztémája című, az NKFIH támogatását élvező projekt keretében folytatja a magyarországi és határon túli könyvtárakban, levéltárakban, muzeális gyűjteményekben őrzött középkori hangjelzett fragmentumok helyszíni feltárását, a töredékek és hordozóik, dallamaik és kottaírásaik elemzését, az összetartozó töredékek, töredékcsaládok, sőt teljes források rekonstrukcióját.
Konferencia és kiállításmegnyitó a Magyar Zenetörténeti Osztály szervezésében
2024. december 10-én a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Bartók termében került sor a Budapesti zenei hálózatok című ünnepi konferenciára Szőnyiné Szerző Katalin tiszteletére. A résztvevőket és az ünnepeltet Kim Katalin (a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet igazgatóhelyettese, a Magyar Zenetörténeti Osztály vezetője), Boronkay Antal (Editio Musica Budapest Zeneműkiadó művészeti vezetője) és Laskai Anna (MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtár csoportvezetője) köszöntötte. A nap folyamán a résztvevők több szekcióban hallgathattak meg előadásokat, amelyek – Liszt Ferenc és Erkel Ferenc munkássága mellett – a korszak zenei életének különböző aspektusait világították meg.
Megjelent a Bartók-összkiadás énekhangra és zongorára komponált Népdalfeldolgozások-kötete
2024 novemberében jelent meg a Bartók Béla Zeneművei Kritikai Összkiadásának 10. kötete, amely a zeneszerző valamennyi énekhangra és zongorára írt népdalfeldolgozását tartalmazza. A kötet azáltal, hogy a műfaj minden darabját egybegyűjtve közli, egyedülálló áttekintés ad e különleges, Bartók műhelyében oly fontos szerepet játszó műfajról, és ennek stiláris változásairól. Sokatmondó a kötet műveinek kivételesen tág időkerete is: a kötet legkorábbi darabja egyidős Bartók első, meghatározó népdal-élményével (Székely népdal, 1904), a legkésőbbi a halálának évére datálható (Három ukrán népdal, 1945). A kötet különlegessége ugyanakkor, hogy számos Bartók életében kiadatlan, illetve korábban nem ismert műalakot tesz közzé, ezáltal minden eddiginél árnyaltabb képet nyújt Bartóknak e műfajhoz való viszonyáról.
A Lampert Vera közreadásában, Biró Viola közreműködésével készült kötet kotta főrésze hét kompozíciót tartalmaz, köztük olyan jól ismert műveket, mint a Nyolc magyar népdal, a szlovák népdalokra komponált Falun, a Húsz magyar népdal, vagy a Bartók és Kodály által 1906-ban közösen kiadott Magyar népdalok Bartók-dalai (ez utóbbiakat két verzióban közli, az első kiadás, illetve az utolsó revideált kiadás szövege szerint). A kottarész Függelék-anyaga ellenben jelentős részben újdonság: a mintegy nyolc, kéziratban maradt mű (végigírt de nem véglegesített sorozatok – köztük egy kilenc darabból álló, eddig jószerivel ismeretlen román népdalciklus –, alkalmi összeállítások, és befejezetlen vagy töredékes művek), illetve néhány műverzió egy része most került először kiadásra. Miközben e kiadatlan, többnyire a népdalgyűjtések időszakából származó művek Bartók kompozíciós és népzenekutatói munkájának szoros összefüggéseiről árulkodnak, a műverziók a népdalfeldolgozás módjának és céljának sokféleségéről adnak képet. Ez utóbbira különleges példa a Bartók–Kodály kiadvány néhány darabjának háromféle feldolgozása: a kiadásban megjelent, műkedvelőknek szánt eredeti változat (Magyar népdalok, BB 42, 1906), az ezzel egykorú, Bartók saját használatára szánt koncertverzió (Négy magyar népdal, 1906), végül a mintegy húsz évvel későbbi, lemezfelvételen rögzített, merész harmonizálású koncertverzió (Öt magyar népdal, BB 97, 1928).
A kötet anyagát gazdag szövegapparátus egészíti ki. A kottaközreadást a művek keletkezés-, előadás- és fogadtatástörténetéről tájékozató háromnyelvű előszó vezeti be, amelyet az előadóknak szánt, Bartók kottaírási sajátságait és előadási kérdéseket tárgyaló fejezet követ. A Függelék második részében a dalszövegek szószerinti angol fordítása kap helyet. Végül kritikai megjegyzések zárják a kötetet, amelyek a művek kompozíciós forrásait mutatják be, olykor keletkezéstörténeti kérdések részletes tárgyalásával, illetve kottakéziratok – mindenekelőtt a Húsz magyar népdal teljes fogalmazványának – átírásával.
Biró Viola
Szabó Ferenc János nyerte el a HUN-REN Bárány Róbert Díját
Szabó Ferenc János, a HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet 20–21. Századi Magyar Zenei Archívumának tudományos munkatársa hangfelvétel- és interpretációtörténeti kutatásainak, valamint nemzetközi tudományos tevékenységének elismeréséül elnyerte a HUN-REN Bárány Róbert Díját. A díjjal a HUN-REN a 40 év alatti fiatal kutatók kiemelkedő tudományos munkáját ismeri el, az odaítélésekor az elért eredmények mellett figyelembe veszik a tudományos munka innovatív megközelítését, valamint a benne rejlő potenciált és továbblépési lehetőségeket. Szabó Ferenc János a díjat a HUN-REN 2024. december 5-i gáláján, a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermében vette át Gulyás Balázstól, a HUN-REN elnökétől, valamint Robert Baranytól, a Nobel-díjas Bárány Róbert dédunokájától. A díjazottakkal készült kisfilmek megtekinthetők a HUN-REN honlapján.
Ünnepi konferencia és kiállításmegnyitó
Budapesti zenei hálózatok Erkel és Liszt körül – Ünnepi konferencia Szőnyiné Szerző Katalin tiszteletére és Magyar Ábránd. Budapesti mindennapok Erkel és Liszt korában kiállításmegnyitó HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2024. december 10. kedd, 9:30 1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7. |
A HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Magyar Zenetörténeti Osztályának ünnepi konferenciája Szőnyiné Szerző Katalin tiszteletére
A konferencia meghívója és programfüzete letölthető az alábbi linkekre kattintva:
A konferencia személyesen és online részvétellel is látogatható.
Program
9:30
Az ünnepeltet köszönti Kim Katalin (a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet igazgatóhelyettese, a Magyar Zenetörténeti Osztály vezetője), Boronkay Antal (Editio Musica Budapest Zeneműkiadó, művészeti vezető) és Laskai Anna (MNMKK Országos Széchényi Könyvtár, Zeneműtár csoportvezető)
9:45
Elnök: Domokos Zsuzsanna
Eckhardt Mária, Kaczmarczyk Adrienne, Watzatka Ágnes
Szünet
11:00
Elnök: Eckhardt Mária
Kelemen Éva, Illés Szabolcs, Illyés Boglárka, Vizinger Zsolt
12:20
Ebédszünet
Elnök: Kaczmarczyk Adrienne
Kim Katalin, Tóth Emese, Simény Beáta, Horváth Pál
Szünet
15:35
Elnök: Kim Katalin
Grosz Sára Aksza, Gusztin Rudolf, Békéssy Lili Veronika
17:00
Magyar Ábránd. Budapesti mindennapok Erkel és Liszt korában
A megjelenteket üdvözli Richter Pál, a Zenetudományi Intézet igazgatója és Kim Katalin a kiállítás főkurátora, a Zenetudományi Intézet Magyar Zenetörténeti Osztályának vezetője.
A kiállítást a Zenetörténeti Múzeum 2. termében bemutatják a Magyar Zenetörténeti Osztály munkatársai: Békéssy Lili Veronika, Grosz Sára Aksza, Gusztin Rudolf, Horváth Pál, Illés Szabolcs, Kaczmarczyk Adrienne, Kim Katalin, Simény Beáta, Tóth Emese, Vizinger Zsolt.
A kiállításmegnyitó meghívója innen tölthető le.
A konferenciát és a kiállítást a Nemzeti Kulturális Tanács és a Nemzeti Kulturális Alap támogatja.
A konferenciát a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet interneten keresztül Zoom-alkalmazással élőben is közvetíti, valamint a későbbiekben a Magyar Zenetörténeti Osztály honlapján is elérhetővé teszi. A valós idejű közvetítéshez a Zoom-alkalmazásban az alábbi adatokkal tud csatlakozni:
Meeting ID: 769 044 1289 Passcode: HUNRENBTK
Tudományos Fórum – Szabó Bálint
Szabó Bálint: Kutatási adatok kezelése a nyílt tudományban. A HUN-REN Adatrepozitórium Platform (ARP) gyakorlati bemutatása HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2024. december 5. csütörtök, 10 óra 1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7. |
Vendégelőadások a Miskolci Egyetemen
Kép – Zene – Színház. Pillanatképek a 19. század magyarországi zenetörténetéből címmel tartott vendégelőadást a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Magyar Zenetörténeti Osztályának három munkatársa a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Karán, 2024. november 16-án. Horváth Pál (Magyar nyelvű zenés színjátszás a 19. században) korabeli forrásokon, valamint a különböző társulati formációk és zenés betéteket felváltó daljátékokon keresztül villantotta fel a magyar nyelvű operajátszás intézményesülésének pillanatképeit. A zenei kéziratok összehasonlítása és a zeneszerzői műhelyek bemutatása mellett jó alkalom volt ez arra, hogy a zenetudós felhívja hallgatói figyelmét egy kotta kézbevétele során felmerülő kérdések forráskritikai jelentőségére, amely egy előadó számára minden korban fontos.
Tudományos Fórum – Tatjana Marković
Tatjana Marković: Pluricultural musical life along the Austrian-Ottoman border in the 19th century HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2024. november 28. csütörtök, 10 óra 1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7. |
Üzenet Nagykállóból
2018. január 11-én vehette át Juhász Zoltán, Nagykálló polgármestere és Harsányi Gézáné, a település díszpolgára a 2017. évi „Tiszta forrás település” címet Richter Páltól, a Zenetudományi Intézet igazgatójától, Kemecsi Lajostól, a Néprajzi Múzeum és Kelemen Lászlótól, a Hagyományok Háza főigazgatójától. A Zenetudományi Intézet kezdeményezésére a Néprajzi Múzeummal és a Hagyományok Házával együttműködésben 2014-ben indult el a „Tiszta forrás település” program a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Néprajzi Tagozata támogatásával. A program keretében „Tiszta forrás település” címet adományoznak azoknak a Kárpát-medencei településeknek, amelyeken az elmúlt évtizedekben a magyar népművészeti, néprajzi gyűjtők legnevesebbjei a népi kultúra felbecsülhetetlen kincseinek gyűjtésén és feltárásán munkálkodtak. Ezen települések lakói így nagymértékben hozzájárultak a magyarság népi örökségének megőrzéséhez és továbbadásához. A program célja: jelet hagyni azokon a helyeken, ahol az elmúlt több mint száz esztendőben neves zeneszerzők, népzene- és néprajzkutatók tiszta forrásból merítettek zenei és más folklór kincset, a jövő nemzedékeire, hagyományápolóira is gondolva. A tábla 2018. március 6-án a régi református parókia épületére került, ahol Kodály Zoltán háromszor gyűjtötte a kállói dalokat az 1920-as években. A díjazottak nem csak a táblát, hanem a településen készült és a Zenetudományi Intézetben, valamint a Néprajzi Múzeumban őrzött népzenei, néprajzi források másolatát is magukkal vihették. Ez felbecsülhetetlen érték a város számára, hiszen segítségével a helyi Daloskör gyakran énekel egy-egy csokrot a régi, elfeledett, de újratanult dalokból. Harsányi Gézáné önként vállalta azt az értékes, de nehéz feladatot, hogy a kapott kéziratos forrásokat átírja és modern formában használhatóvá teszi egy számítógépes programmal.
Early Music in Central Europe: Collaborated Research, Migrating Sources, Transregional Connections – konferencia és koncert
2024. november 26-án délután és 27-én délelőtt kerül sor a Visegrádi Alap által támogatott Early Music in Central Europe: Collaborated Research, Migrating Sources, Transregional Connections pályázat résztvevőinek második nemzetközi műhelykonferenciájára a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézetének Régi Zenetörténeti Osztálya és a Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport szervezésében.
A konferencia keretében november 26-án 18 órakor a Trio Passacaglia ad hangversenyt a Zenetudományi Intézet Bartók-termében. Az együttes műsorán középkori, reneszánsz és korabarokk művek, valamint kortárs magyar szerzők kompozíciói szerepelnek. Mind a tanácskozás kerekasztal-beszélgetéseire, mind a hangversenyre szeretettel várjuk az érdeklődőket.
További részletek a csatolt programban olvashatók.
Ünnepi hangverseny a Magyar Nemzeti Múzeumban
November 15-én 16 órakor a Magyar Nemzeti Múzeum Dísztermében ünnepi hangversennyel emlékeznek meg a pedálcimbalom feltalálásának 150. évfordulójáról, illetve a feltalálóról, Schunda Vencel Józsefről. A hangversenyen fellép Balogh Kálmán Martin György-díjas, Magyar Örökség és Prima Primissima díjas cimbalomművész, valamint Farkas Rózsa Liszt-díjas cimbalomművész.
Czagány Zsuzsa a párizsi Fragmenta Liturgica konferencián
Az École nationale des Chartes, a párizsi Sciences et Lettres tudományegyetem (Université PSL) nagymúltú intézete adott otthont 2024. november 6-án és 7-én a Fragmenta Liturgica című kollokviumnak, amelyen a rendezők, Laura Albiero és Francesco Siri meghívására 12 ország 21 kutatója vett részt. Az előadások csaknem kivétel nélkül középkori liturgikus, ezen belül leginkább liturgikus kottás kódextöredékekkel foglalkoztak, hiszen az előadók nagyrészt a gregoriánkutatás területéről érkeztek. A tanácskozáson a (zenei) fragmentológia valamennyi vezető európai műhelye képviseltette magát Norvégiától Portugáliáig, Franciaországtól Magyarországig. Az egyetlen Európán kívüli előadó a Tokiói Egyetem Párizsban tanult docense, Shin Nishimagi volt.
Konferencia, kiállítás, kutatás a Klimo Könyvtárban
2024. október 17-én konferencia zajlott a pécsi Magtár Látogatóközpontban, a Pécsi Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont részeként működő Klimo Könyvtár fennállásának 250. évfordulója alkalmából. A könyvtár Klimo György pécsi püspök (1710–1777) monumentális gyűjteménye: sokfélesége jól tükrözi tulajdonosának sokirányú, kora tudományosságának szinte valamennyi területére kiterjedő érdeklődését, nyitottságát és gyűjtőszenvedélyét. Ennek a sokféleségnek a keresztmetszetét kínálta a 250 éves a Klimo Könyvtár című, Dezső Krisztina és Méreg Martin Zsolt által rendezett jubileumi konferencia is, melynek előadói, köztük a Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport két tagja, Czagány Zsuzsa és Gilányi Gabriella, a bölcsészettudományok megannyi ágáról érkezve mutatták be a Klimo Könyvtár, illetve a PTE Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont Történeti Gyűjteményeinek Osztálya valamely fondjában folytatott kutatásaik részeredményeit.
Tudományos fórum – Németh Zsombor
Németh Zsombor: A Waldbauer–Kerpely-kvartett és a kortárs zene HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2024. október 17. csütörtök, 10 óra 1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7. |
Biró Viola vehette át a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság Kroó György-plakettjét
A HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Bartók termében tartotta meg október 11–12-én a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság 21. tudományos konferenciáját Stílusok, korszakok, átmenetek címmel. A konferencián elhangzott 15 tudományos előadás közül tízben a Zenetudományi Intézet kutatói ismertették a témába vágó aktuális kutatási eredményeiket a gregoriántól a 19. századi magyar zenetörténeten át Bartókig és a 20. századi zene más kérdéseiig.
A konferencia végén hetedik alkalommal osztották ki a Társaság díjait, és 40 évnél fiatalabb kutatóknak adható Kroó György-plakettet Biró Viola, a Bartók Archívum tudományos munkatársa vehette át. A díjátadót követő hangverseny műsorát Szabó Ferenc János, a ZTI tudományos munkatársa állította össze és adta elő zongoristaként, illetve Tatai Nóra énekművész zongorakísérőjeként.
Biró Viola átveszi a Kroó György-plakettet Kerékfy Mártontól, a Társaság elnökétől; baloldalt a Társaság idén kilencvenéves tiszteleti tagjai, Somfai László és Földes Imre
Fotó: Illés Szabolcs
Stílusok, korszakok, átmenetek – A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság 21. tudományos konferenciája
Stílusok, korszakok, átmenetek – A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság 21. tudományos konferenciája HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2024. október 11. péntek és október 12. szombat 1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7. |
A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság 21. tudományos konferenciáját Stílusok, korszakok, átmenetek címmel rendezi meg 2024. október 11–12-án a BTK Zenetudományi Intézet Bartók termében.
A meghívó a programmal itt érhető el.
Együttműködő partner: HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet
A konferencia megrendezését és a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság működését támogatja Magyar Művészeti Akadémia és a Magyar Tudományos Akadémia
A konferenciát rendezi a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság elnöksége
Beszámoló az International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA) éves kongresszusáról
2024. szeptember 23. és 26. között került sor az International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA) éves kongresszusára. A rendezvényen – melynek a Valenciai Egyetem adott otthont – 52 országból 262 szakember vett részt, kutatók, könyvtárosok, archiváriusok, informatikusok, az audiovizuális ipar képviselői. Magyarországot Szabó Ferenc János, a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet tudományos munkatársa képviselte, Kocsis Géza, a baseli Paul Sacher Stiftung munkatársa mellett. A kongresszuson került sor a IASA éves közgyűlésére is. Szabó Ferenc János a IASA Discography Committee alelnökeként részt vett a bizottság ülésein, valamint „Audiovisual Collections in Hungary – Where Do We Stand Now?” címmel előadást tartott a magyar audiovizuális gyűjteményekről.
Somfai László ünnepélyes köszöntése
2024. szeptember 27-én került sor a 90 éves Somfai László ünnepélyes köszöntésére a Zenetudományi Intézet Bartók-termében. A Dohnányi Vonósnégyes hangversenyét Richter Pál, a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet igazgatójának rövid, személyes hangvételű beszéde vezette fel. A Dóczi Áron–Pintér Dávid–Tornyai Péter–Mód Orsolya összeállítású együttes programja Somfai László két fő kutatás területének alfájától omegájáig ívelt: a koncert Joseph Haydn op. 1 no. 1-es B-dúr vonósnégyesével (Hob.III:1, 1757–1762 körül) kezdődött, majd Bartók Béla 6. vonósnégyesével (BB 119, 1939) zárult. A kettő között elhangzott egy válogatás Soós András 2022-ben az Editio Musica Budapest Zeneműkiadónál megjelent Mikrokozmosz-átirataiból, illetve Tornyai Péter Somfai Lászlónak ajánlott műve, a Fritz und Franz (2018), amelyben Bach Musikalisches Opferjének és Haydn „Császárkvartettjének” témái kaptak új, de az eredetihez méltó köntöst. Az ünnepi hangverseny másnapján került sor a Bartók-összkiadás nemzetközi tanácsadó testületének kétévente megrendezésre kerülő tanácskozására, amelyen – többek között – az elmúlt ülés óta elkészült (30.: 1–6. vonósnégyes: Kritikai megjegyzések; 10.: Népdalfeldolgozások énekhangra és zongorára) és az előkészületben lévő (1–2.: A kékszakállú herceg vára) kötetekről, illetve a jövőbeli tervekről esett szó.
A Bartók-összkiadás szerkesztősége és nemzetközi tanácsadó testületének jelenlévő tagjai, 2024. szeptember 28. Balról jobbra: Németh Zsombor, Nakahara Yusuke, Kerékfy Márton, Annette Oppermann, Wolf-Dieter Seiffert, Lampert Vera, Somfai László, Biró Viola, Felix Meyer, Vikárius László, Malcolm Gillies, Tallián Tibor.