Simény Beáta
A magyar zenekritika-érem két oldala: id. Ábrányi Kornél és Brassai Sámuel
DOI: https://doi.org/10.23714/mzo.014
Id. Ábrányi Kornél a magyar tudomány nesztora, Brassai Sámuel 1897-es halálát követően „Brassai bácsi mint zenész” címmel publikálta megemlékező írását. A vélt „zenész” alakja helyett Ábrányi a „műkedvelő eklektikusok” osztályába sorolta a ritka zenerajongó Brassait, míg számos forrás zeneértőként és zenekritikusként hivatkozik rá. Id. Ábrányi Kornél (1822–1903) és Brassai Sámuel (1797–1897) a 19. századi magyar zenekritikaírás tekintélyes vezéregyéniségei. Pest és Kolozsvár zeneéletében aktív szerepet vállaló szervezők, lapszerkesztők, zeneértő bírálók, azonos művészi körökben forgó kortársak, ennek ellenére zenepublicisztikai habitusaikat eddig mégsem állítottuk párhuzamba. Ízlésük mérvadó különbsége a klasszicista elvű Brassai és a haladó romantika szellemét pártoló Ábrányi ellentétében körvonalazódik. Ábrányi 200. és Brassai 225. évfordulója alkalmából időszerű elveik és útjaik kereszteződésének feltérképezése, az eltérő nézeteikről tanúskodó Wagner-kritikáik és a közös vonásaikat példázó bírálataik vizsgálata alapján.
Two Sides of the Hungarian Music Criticism Medal: Kornél Ábrányi Sr. and Sámuel Brassai
Following the death of erudite Transylvanian scholar Sámuel Brassai (1897), Kornél Ábrányi Sr. published hismemorial article under the title “Brassai bácsi mint zenész” [Uncle Brassai, As a Musician]. Instead of the figure of the supposed “musician,” Ábrányi classified the legendary music lover Brassai in the category of “amateur eclectics,” while a series of sources obviously describe the latter as a music connoisseur and music critic. Kornél Ábrányi Sr. (1822–1903) and Sámuel Brassai (1797–1897) were leading figures of nineteenth-century Hungarian music criticism. Contemporaries who frequented the same artistic circles, both of them were organizers, newspaper editors, and music critics alike, playing an active role in the music life of Pest and Kolozsvár (today: Cluj-Napoca, Romania), respectively. Despite these circumstances, their music journalistic habits have not been compared so far. The most important difference in their musical tastes highlights in the contrast between the Classicist principles (Brassai), on one hand, and the predilection for a progressive Romanticism (Ábrányi), on the other. Ábrányi’s 200th and Brassai’s 225th birth anniversaries give us the timely opportunity to outline the intersections of their principles and paths, based on the examination of their Wagner criticisms testifying to their sharply contrasting views aswell as their further criticisms that exemplify common features shared by both of them.