Horváth Pál
„Intendáns vagy bérlő?”
A magyar nyelvű operajátszás ügye a 19. században
DOI: https://doi.org/10.23714/mzo.013
A magyar nemzeti opera megteremtése és a külföldi zenés darabok magyar nyelvű előadásai a század egészén átívelő diskurzusokat indítottak el, amelyből id. Ábrányi Kornél is kivette a részét. A Pesti Napló 1894 augusztusában közölt Intendáns vagy bérlő? Az Opera vezetésének kérdéséhez című cikkében a Magyar Királyi Operaház megnyitását követő, korántsem zökkenőmentes évek nehézségei mellett kitért a szerinte színpadra alkalmas operai stílusra, reflektálva a konkrét művekre is. Előadásom Ábrányi írásait vizsgálja a magyar nyelvű operajátszásra fókuszálva, végpontként felvillantva a címben említett cikket, amely jól illusztrálhatja véleményének formálódását és változását a korábbi kritikáihoz képest.
“Intendant or Tenant?” The Cause of Performing Operas in Nineteenth-century Hungary
The creation of the Hungarian national opera and the performances of foreign musical pieces in the Hungarian language generated a number of discourses spanning over the entire nineteenth century, of which Kornél Ábrányi Sr. was a participant, too. His article “Intendáns vagy bérlő? Az Opera vezetésének kérdéséhez” [Intendant or tenant? On the question of the Opera’s direction] published in August 1894 by the daily Pesti Napló discussed, in addition to the difficulties of the years following the opening of the Hungarian Royal Opera House, which were by no means smooth, the operatic style suitable for the stage, reflecting on particular works as well. This presentation examines Ábrányi’s writings addressing Hungarian-language opera performances, with the article mentioned in the title as the final point, convincingly illustrating the formation of as well as the changes in Ábrányi’s opinion when compared to his previous criticisms.