A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Gabriella Murvai-Bőke Research Assistant. Department for Hungarian Music History of the Institute for Musicology, Research Centre for the Humanities and PhD student at the Liszt Ferenc Academy of Music, Musicology (supervisor: Lóránt Péteri). Her doctoral thesis in preparation deals with the Hungarian Army Central Artistic Ensemble and the similar song and dance Ensembles in Central European Militaries. |
CV
Gabriella Murvai-Bőke graduated in 2020 at the Liszt Ferenc Academy of Music (Budapest), Musicology Department. As of December 2018, she has been working as research assistant at the Department for Hungarian Music History of the Institute for Musicology, Research Centre for the Humanities. Together with her collegues, she performs 18th and 19th century basic research: data processing, cataloguing, digitalization of the National Theatre’s repertoire. She participated in the preparation of the exhibition on the 175th anniversary of the National Anthem’s musical setting, The Erkel Workshop (2019). The subject matter of her thesis in preparation (supervisor: Lóránt Péteri) is the Hungarian Army Central Artistic Ensemble and the similar song and dance ensembles in Central European Militaries.
Publications
„A férfikari Requiem Liszt Ferenc életművének tükrében”. [Requiem for male choir in the aspect of Liszt Ferenc’s oeuvre]. BA thesis (Budapest, Liszt Ferenc Academy of Music, Musicology Department, 2018).
„A Néphadsereg Művészegyüttesének Férfikara Vass Lajos irányítása alatt az Államszocializmusban” [The Hungarian Army Central Artistic Ensembe under the leadership of Lajos Vass in the State Socialist Period] MA thesis (Budapest, Liszt Ferenc Academy of Music, Musicology Department, 2020).