V. Szűcs Imola
id. Ábrányi Kornél népzene felfogása.
A népzene jelentősége id. Ábrányi Kornél A magyar zene a XIX. században c. művében
DOI: https://doi.org/10.23714/mzo.023
A 19. századi magyar zenével foglalkozó szakirodalom általában egyetért abban, hogy a magyar népzene a nemzeti zene kialakulásában jelentős szerepet játszott, de a népdal fogalma más jelentéstartalommal bírt. Mit gondolt erről egy olyan kutató, aki maga is részese volt ezeknek a folyamatoknak? Id. Ábrányi Kornél zenetörténeti munkája azért is jelentős számunkra, mert a kortárs szemével láttatja a nemzeti zene kialakulásának folyamatait, és a kor alkotóit. Művében sajátos módon keveredik a zenekutató alapossága és a krónikaíró szemtanú szubjektivitása. Hogyan látta ő a népzene szerepét a nemzeti zene kialakulásának folyamatában, valamint műzenével való kölcsönhatásait? Mit tartott népzenének, vagy a népzene felől? Mennyiben állják meg a helyüket ezek a megállapítások mai ismereteink fényében? Miben hasznos ez a könyv a jelenkor kutatói számára, illetve mire kell figyelnünk a használatakor? Mennyiben volt igaza a kötet megjelenését követő bírálatnak az Erdélyi Múzeum hasábjain? Ezekről a kérdésekről lesz szó az előadás során.
The Folk Music Concept of Kornél Ábrányi Sr. – The Significance of Folk Music in Kornél Ábrányi’s Volume on Nineteenth-century Hungarian Music
Secondary literature dealing with nineteenth-century Hungarian music generally agrees that Hungarian folkmusic played a significant role in the development of nationalmusic. However, the concept of folk song had a differentmeaning back then.What did a researcher, who was part of these processes, think about this subject? The music historical works of Kornél Ábrányi Sr. depict through the eyes of a contemporary the period’s musicians aswell as the processes leading to the development of nationalmusic. In them, the music researcher’smeticulousness combines in a peculiar manner with the subjectivity of an eyewitness chronicler. How did Ábrányi see the role of folkmusic in the process of the formation of national music and what were his views on the interactions between folk music and artmusic?What did he consider folkmusic at all, andwhat did he think of folk music? To what extent have his observations remained valid in the light of our current knowledge? How useful is his book for today’s researchers, and what should we pay particular attention to when using it? In what respect was the book review published in Erdélyi Múzeum [Transylvanian Museum] fair and correct? The paper discusses the above questions.