Kaczmarczyk Adrienne

Liszt, Ábrányi és a magyar nemzeti stílus: cigány skála, magyar skála

DOI: https://doi.org/10.23714/mzo.016


Liszt a Cigányokról és az ő magyarországi zenéjükről című könyvében a cigányzene sajátos elemeként írta le a két bővített szekundot tartalmazó moll skálát. Állítása különféle reakciókat váltott ki. A könyv külföldi recenzensei közül az olasz származású párizsi kritikus, Paul Scudo vitatta egy sajátos cigány skála létezését, míg a másik recenzens, Eduard Hanslick a keleti népzenék általánosan elterjedt elemét látta a szóban forgó skálában. 1877-ben Ábrányi Kornél A magyar dal és zene sajátosságai című könyvében a skálát a „keleti eredetű magyar zene” megkülönböztető jegyei közt említette. Ábrányi tanította a Zeneakadémián a magyar zenét s tanulmányát tankönyvnek szánta. Jelen előadás a cigány vagy magyar skála liszti ötletének hátterét és hazai hatástörténetét vizsgálja.  


Liszt, Ábrányi, and the Hungarian National Style: Gypsy Scale, Hungarian Scale

In his book Des bohémiens et de leur musique en Hongrie, Liszt described the minor scale with two augmented seconds as a special element of Gypsymusic. This statement of his provoked various reactions. Among the foreign reviewers of the book, the Parisian music critic of Italian descent Paul Scudo disputed themere existence of a specific Gypsy scale,while another reviewer, Eduard Hanslick, saw in the scale in question a generally widespread element of Eastern folkmusical cultures. In his volume A magyar dal és zene sajátosságai [The peculiarities of Hungarian song and music] of 1877, Kornél Ábrányi mentioned the scale as one of the distinguishing features of “the Hungarian music of Eastern origin.” Ábrányi was the lecturer of the discipline ‘Hungarian music’ at the Budapest Music Academy and he intended his study as a textbook. This presentation examines the background of Liszt’s idea of the Gypsy or Hungarian scale as well as the history of concept’s influence in Hungary.


Teljes szöveg letöltése