Grosz Sára Aksza
Álnévtől hírnévig.
Dupin Amantine vs Katona Clementine
DOI: https://doi.org/10.23714/mzo.019
Cherchez la famme! Hol másutt tennénk ezt, mint a „világ legragyogóbb irodalmában”, „a fényes francia nevek közt”? E keresés a 19. század kulturális központjától (Párizs) egy fiatal fővárosig (Budapest) vezet, a múzsa–mester–tanítvány hármasát tárva elénk. Míg George Sand, „a világ legnagyobb írónője” (1804–1876) és a „legeszményibb művész”, Fryderyk Chopin (1810–1849) története legendás, addig Ida és Aurél megismerkedése mindmáig inkognitóban maradt. Pedig id. Ábrányi Kornélt tanárrá avatták a lengyel zeneköltőnél 1843–1844 között vett zongoraleckék. Születésének bicentenáriumát ezúttal második felesége tollával ünnepeljük. Ábrányiné alias Vera sajtóban megjelent és / vagy kötetbe válogatott cikkei – Földön és föld felett (1896), Sok mindenről (1898), Négy lírikus és egyebek (1909) –, szépirodalmi művei – Két pálya (1902), Elbeszélések (1902) – egyben zenei értekezések, kritikák színterei. A női egyenjogúság kivívásával párhuzamosan a valódi név immár hírnév: legyen ő a francia ideál, Dupin Amantine, vagy a 90 éve elhunyt Katona Clementine (1856–1932).
From Pen Name to Fame: Amantine Dupin vs Clementine Katona
Cherchez la femme! Where else, if not in “the world’smost splendid literature” and “among the bright French names”? At least, according to Clementine Katona alias Ida (1856– 1932), for whom George Sand (b. Amantine Dupin 1804–1876) was “the world’s greatest writer,” while Fryderyk Chopin (1810–1849) “themost ideal artist.” This legendary relationship leads us from the nineteenth-century cultural centre of Paris to the newly established capital of Budapest via themuse–master–disciple triad. Kornél Ábrányi Sr. (1822– 1903) took piano lessons from the Polish master between 1843 and 1844 and later met his new wife as a piano teacher himself. This paper celebrates the bicentenary of Ábrányi’s birth through the pen of his second wife, who formulated their love story using the pseudonyms Ida and Aurél. The articles of the second Mrs. Ábrányi published in the press and/or collected volumes (Földön és föld felett [On the Earth and Above], 1896; Sokmindenről [About Many Things], 1898; Négy lírikus és egyebek [Four Lyricists and Other Topics], 1909) as well as her literary works (Két pálya [Two Paths], 1902 and Elbeszélések [Novels], 1902) feature perfect sets for essays on music and musical criticism. In parallel with the victory of Women’s suffrage, the real name acquired fame both in the case of the French ideal Amantine Dupin and her Hungarian fan Clementine Katona, who passed away 90 years ago.