Az AMUROB (Archivum Musicae Rituum Orientalium Budapestinense) nagyrészt a bizánci és ókeleti keresztény liturgikus, paraliturgikus és népzene gyűjteménye, mely az MTA Zenetudományi Intézete népzenei archívumának része. Mivel a gyűjtők általában e zenék kontextusát is meg akarták ismerni, keleti kutatóútjaik során rögzítettek zsidó és muszlim zenei anyagokat is. Szerves összetartozásuk révén az ezektől függetlenül gyűjtött zsidó és muszlim zenei anyag az AMUROB látókörébe tartozik. A különböző adathordozókra rögzített gyűjtések teljes anyagát az elmúlt néhány év során digitalizáltuk.

 

blue arrow   Az AMUROB kontextusa és céljai

blue arrow   Gyűjteményi egységek

blue arrow small  Borsai Ilona kopt és más közel-keleti gyűjtései (1966–1971)

blue arrow small  Déri Balázs keleti és közép-európai bizánci és ókeleti keresztény, valamint zsidó zenei gyűjtései (1993–)

blue arrow small  További vallásos zenei gyűjtemények

blue arrow small  Történeti énektár

blue arrow small  Kották

blue arrow small  Katalógus (1.)

blue arrow small  Katalógus (2.)

blue arrow small  Katalógus (R)

blue arrow small  Katalógus (Y)

 

blue arrow small  Antal József gyűjtemény

blue arrow small  Görögkatolikus liturgikus zenei gyűjtések (ld. még Déri Balázs gyűjtéseit)

blue arrow small  Zsidó liturgikus zenei gyűjtések (ld. még Borsai Ilona és Déri Balázs gyűjtéseit)

blue arrow small  Szlovén (Vend-vidéki) énekeskönyvek és gyűjtés

blue arrow small  Szlovén Tudományos Akadéjmia Etnomuzikológiai Intézet gyűjteményéből

 

blue arrow small  BIBLIOTHECA AMUROB 1.

pdf Logiké latreia. Collected essays of Ilona Borsai on Coptic music in its context

pdf The significance of the Oriental Christian rites for music history

pdf General characteristics of the chant of the Coptic mass

pdf Is ‘octoechos’ found in the Coptic chant system?

pdf Music of the Coptic rite

pdf In search of the ancient music of the Pharaohs

pdf Egyptian traditional melodies and their importance for research into the ancient music of the Pharaohs

pdf Ornamental variations in the interpretation of a Coptic hymn

pdf A melodic type special to the Coptic hymns of the month of Kiahk

pdf The Byzantine troparion ‘O Monogenés’ in the practice of Coptic chant

pdf Two characteristic chants of Coptic Holy Week

pdf Coptic melodies to Byzantine Greek words

pdf Metric and Melody in the Coptic Theotokies

pdf Melody-Formulas of Greek Acclamations in Coptic Liturgy

pdf Melody types of Egyptian wedding songs

pdf I. Congresso Internationale di Studi di Musica Bizantina e Orientale Liturgica. Grottaferrata (Roma), 6–11 May 1968

pdf International Conference on Arab Music in Cairo from 16 to 23 December 1969

pdf Reference list

pdf Contents

blue arrow small  Kottamellékletek

pdf B.I. VI Actes du XIV Congres 1

pdf B.I. VI Actes du XIV Congres 2a

pdf B.I. VI Actes du XIV Congres 2b1-2b4

pdf B.I. VII Az egyiptomi zenei szájhagyomány 1-3

pdf B.I. VII Az egyiptomi zenei szájhagyomány 4-9

pdf B.I. VIII Melodies traditionnelles 1-4

pdf B.I. VIII Melodies traditionnelles 5-11

pdf B.I. IX Un type melodique particulier

pdf B.I. X Deux chants caracteristiques 1-4

pdf B.I. X Deux chants caracteristiques 5

pdf B.I. X Deux chants caracteristiques 6

pdf B.I. XI Melody types

 

blue arrow small  BIBLIOTHECA AMUROB 2.

pdf Balázs Déri: Essays on the Coptic Orthodox Holy Week and Eastern and Other
Orthodox Liturgical Music

pdf Essays

 

Az AMUROB kontextusa és céljai

 

A vallások (para)liturgikus éneke legtöbbször elengedhetetlenül tartozik az istentisztelethez, és az egyén és a közösség vallásosságának, hanem az emberiség kulturális örökségének is része. A vallásos zene sokszor mind keletkezésében, mind létmódjában a szájhagyományossághoz tartozik, még akkor is, ha eredetileg írott alakja volt, vagy ha zenei lejegyzése befolyásolja későbbi használatát. Továbbá a vallási zene sokféleképpen érintkezik a népszokások rituális énekeivel is. Jogos, hogy népzenei jellege miatt gyűjtések tárgya lett, és részét képezi népzenei archívumoknak.

A vallásos zene és ének jellemzi az adott vallási és/vagy etnikai közösséget. Ezek egy része megmarad egy entitáson belül, másik része áttöri a nyelvi-felekezeti határokat is. A soknemzetiségű és vallásilag erősen kevert kelet-közép-európai régió egyházi énekeinek és rítusokhoz kapcsolódó népzenei anyagának vizsgálata a kapcsolatok szempontjából — elemi fontosságú. Ez az anyag olyan szorosan összefügg egymással, hogy kutatása csak közösen egyeztetett szempontok alapján lehetséges.   

A magyarok különlegesen érzékenyek a keleti népek kultúrája iránt. A nagy felfedezők nyomában egyes népzenei gyűjtők kihaló ázsiai rokonnépek vagy az iszlamizáció által fenyegetett közel-keleti keresztények zenéjét akarták megőrizni. Az archívum kopt, etióp, örmény, szír keresztény és más gyűjtései még jórészt feldolgozatlanok. E népek iránt a politikai események miatt igen megnőtt az érdeklődés, de kultúrájuk egy fontos szeletének megőrzése feladata a magyar tudományosságnak is. A magyar gyűjtők fogékonyak voltak a keresztény liturgikus zene tágabb kontextusára is. Ezért gyűjtötték a népszokások és a paraliturgikus szertartások énekeit egyfelől, másfelől a kereszténységgel érintkező zsidó és muszlim közösségek istentiszteleti, rituális és annak határterületét jelentő vallási-népszokási zenéjét is.

 

Az Intézetben archivált óriási népzenei anyagba a XIX–XX. századi gyűjtések révén igen sok vallási és rituális zenei anyag is került. Ennek egy része alkot egy különgyűjteményt, az ún. „Történeti énektár”-at, amelyet Rajeczky B., Dobszay L. és Szendrei J. alakított ki. A gyűjtemény a késő középkortól kezdve alkotott strófikus énekanyagra terjed ki, amelyek általában kottás vagy kotta nélküli XVI–XIX. századi kiadványokban vagy kéziratokban dokumentálva vannak, de később általában a népi éneklésben folklorizálódtak. A feldolgozás évek óta megszakadt, de sok új adat került az archívumba és új kutatási irányok is elindultak. Az SNN 117057 NKFIH OTKA-pályázat keretében Kecskésné Papp Ágnes kiegészítette a Történeti énektárat, s a teljes anyag digitalizáltatott.

Az eddigi kutatások a (nem csekély részben esztétikai szempontú) dallamtörténetre összpontosítottak, ma azonban a gyűjtések nem válogatnak liturgikus és esztétikai érték szerint, hanem egy-egy közösség teljes énekanyagát igyekeznek felmérni. A nevezett pályázat keretében részben támasz­kodtunk a meglevő tételekre, azokat áttekintettük, de kiegészítő gyűjtéseket és beszélgetéseket folytattunk a szlovén–magyar határvidéken, hogy megvizsgálhassuk, hogy az énekrepertoárban milyen hatása van az interetnikus kapcsolatoknak és az areális jellegzetességeknek (az osztrák kultúra kisugárzásának). A kutatás módszertani eredményei hasznosíthatók lesznek még bonyolultabb, soknemzetiségű vidékek interetnikus zenei kapcsolatainak leírására is.

A hazai bizánci rítusú keresztény közösségek és a közel-keleti keresztények éneke, továbbá a hazai askenáz zsidó közösség zsinagógai éneke nagyrészt lényegében ismeretlen, feldolgozatlan része az archívumnak. Az e tekintetben megkezdett kutatás jelentősége itt abban áll, hogy a digitalizálás és az alapvető leírás után a világ kutatása elé tárjuk Borsai 1966–71 közti igen értékes kopt, etióp, szír keresztény zenei gyűjtésének mennyiségét, jellegét s ezzel elindítsuk feldolgozásuk folyamatát. Elengedhetetlen volt, hogy mindenekelőtt Borsai Ilona kopt gyűjtésének kinyerhető metaadatait feltárjuk, pontosan meghatározzuk, hogy részletes leírásnak és elemzésnek lehessen őket alávetni. Francia, német és magyar cikkeinek angolra fordításával és angol írásainak újrakiadásával lényegében újra elindítjuk a kopt zene évtizedekre szinte leállt tudományos vizsgálatát. Az elmúlt három évben a gyűjtemény része lett és digitalizáltatott Déri Balázs, méretében jelentősebb, 1993-ban kezdődött, sok száz órás közel-keleti, indiai, közép-európai vallási (keresztény és zsidó) zenei gyűjtéseinek (magnetofon- és videófelvételek) szinte teljes anyaga is, és vonatkozó unikális könyvanyaga a Zenetudományi Intézetbe került.