A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Az AMUROB (Archivum Musicae Rituum Orientalium Budapestinense) nagyrészt a bizánci és ókeleti keresztény liturgikus, paraliturgikus és népzene gyűjteménye, mely az MTA Zenetudományi Intézete népzenei archívumának része. Mivel a gyűjtők általában e zenék kontextusát is meg akarták ismerni, keleti kutatóútjaik során rögzítettek zsidó és muszlim zenei anyagokat is. Szerves összetartozásuk révén az ezektől függetlenül gyűjtött zsidó és muszlim zenei anyag az AMUROB látókörébe tartozik. A különböző adathordozókra rögzített gyűjtések teljes anyagát az elmúlt néhány év során digitalizáltuk.
Az AMUROB kontextusa és céljai
Borsai Ilona kopt és más közel-keleti gyűjtései (1966–1971)
További vallásos zenei gyűjtemények
Történeti énektár
Antal József gyűjtemény
Görögkatolikus liturgikus zenei gyűjtések (ld. még Déri Balázs gyűjtéseit)
Zsidó liturgikus zenei gyűjtések (ld. még Borsai Ilona és Déri Balázs gyűjtéseit)
Szlovén (Vend-vidéki) énekeskönyvek és gyűjtés
Szlovén Tudományos Akadéjmia Etnomuzikológiai Intézet gyűjteményéből
BIBLIOTHECA AMUROB 1.
Logiké latreia. Collected essays of Ilona Borsai on Coptic music in its context
The significance of the Oriental Christian rites for music history
General characteristics of the chant of the Coptic mass
Is ‘octoechos’ found in the Coptic chant system?
In search of the ancient music of the Pharaohs
Ornamental variations in the interpretation of a Coptic hymn
A melodic type special to the Coptic hymns of the month of Kiahk
The Byzantine troparion ‘O Monogenés’ in the practice of Coptic chant
Two characteristic chants of Coptic Holy Week
Coptic melodies to Byzantine Greek words
Metric and Melody in the Coptic Theotokies
Melody-Formulas of Greek Acclamations in Coptic Liturgy
Melody types of Egyptian wedding songs
I. Congresso Internationale di Studi di Musica Bizantina e Orientale Liturgica. Grottaferrata (Roma), 6–11 May 1968
International Conference on Arab Music in Cairo from 16 to 23 December 1969
Kottamellékletek
B.I. VI Actes du XIV Congres 1
B.I. VI Actes du XIV Congres 2a
B.I. VI Actes du XIV Congres 2b1-2b4
B.I. VII Az egyiptomi zenei szájhagyomány 1-3
B.I. VII Az egyiptomi zenei szájhagyomány 4-9
B.I. VIII Melodies traditionnelles 1-4
B.I. VIII Melodies traditionnelles 5-11
B.I. IX Un type melodique particulier
B.I. X Deux chants caracteristiques 1-4
B.I. X Deux chants caracteristiques 5
B.I. X Deux chants caracteristiques 6
BIBLIOTHECA AMUROB 2.
Balázs Déri: Essays on the Coptic Orthodox Holy Week and Eastern and Other
Orthodox Liturgical Music