Department: | Bartók Archives |
Degree, position: | PhD, Research Fellow |
Email: | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. |
Room: | 104 |
Phone: | +36 1 214 6770, Ext. 264 |
CV
Csilla Mária Pintér (b. October 3, 1968, Szombathely) studied musicology at the Liszt Academy of Music between 1992 and 1999, and graduated with a diploma in musicology from there with a dissertation on Olivier Messiaen’s Vingt regards sur l’Enfant-Jésus (“Reflexió és kontempláció Messiaen zenéjében” [Reflection and contemplation in Messiaen’s music], supervisors: Sándor Kovács and Tibor Tallián). She continued her studies as a Ph.D. student at the Liszt Academy between 1999 and 2002. She wrote her Ph.D. dissertation on Bartók’s rhythm (Emblematic Stylistic Marks in Bartók’s Rhythm, 2010, supervisor: László Somfai). She received a Zoltán Kodály scholarship between 2000 and 2002 and is now a research worker of the Bartók Archives of the Institute for Musicology of the Hungarian Academy of Sciences.
Publications
I. Dissertation
Lényegszerű stílusjegyek Bartók ritmusrendszerében [Emblematic Stylistic Marks in Bartók’s Rhythm]. (Budapest: Liszt Academy of Music, 2010).
II. Full-length study
Erzsébet Szőnyi. Hungarian Composers vol. 24. Edited by Melinda Berlász. Budapest, Mágus Kiadó, 2004, 32 pp.; original Hungarian edition: Szőnyi Erzsébet. Magyar Zeneszerzők 24 Edited by Melinda Berlász. Budapest: Mágus Kiadó, 2003
III. Scholarly articles
“A ritmus autonómiájának kérdései Bartók írásaiban” [The autonomy of rhythm in Bartók’ writings]. Magyar Zene XL/2 (2002 május), pp. 175–200
“A parlando–rubato változatainak jelentősége A kékszakállú herceg vára ritmikai nyelvében” [The significance of different types of parlando–rubato rhythm in the music of Bluebeard’s Castle] Zenetudományi dolgozatok 2003. Edited by Pál Richter and Márta Rudas. Budapest: MTA Zenetudományi Intézet, 2004, pp. 385–94
IV. Reviews of recordings
“A szemlélődés iskolája – Olivier Messiaen: Vingt regards sur l’Enfant-Jésus. Håkon Austbø – zongora” [A guide to contemplation – Olivier Messiaen: Vingt regards sur l’Enfant-Jésus. Håkon Austbø – piano]. Pannonhalmi Szemle VI/4 (1998), pp. 123–125
“Bizalom a keletkezésben – Kocsis Zoltán Bartók-felvételeiről” [Creation – with confidence: on Zoltán Kocsis’s Bartók recordings. Muzsika XLIV/4 (April 2001), pp. 36–37
V. Article
“Tizenöt év távlatából – Szombathelyi Bartók Szeminárium és Fesztivál, 2000. július 9– 21” [From the vantage point of fifteen years – the Szombathely Bartók Seminar and Festival, July 9 – 21, 2000] Muzsika XLIII/9 (September 2000), pp. 12–16