A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

 Bartok WC&F piano 2019 w300px 

  Nemzetközi tudományos szimpózium 

  a Bartók Világverseny és Fesztivál keretében

 

  MTA BTK Zenetudományi Intézet

  Bartók Terem

 

 2019. szeptember 14.

 

 

A szimpózium angol nyelvű programfüzete (pdf) > 

Kétnyelvű versenykatalógus >

A Bartók Világverseny és Fesztivál hivatalos honlapja >

 

A szimpózium programja

(Az előadások nyelve angol)

 

Délelőtti ülésszak, 2019. szeptember 14. szombat

 

9:00 A szimpózium résztvevőinek köszöntése és bevezetés

Richter Pál (a Zenetudományi Intézet igazgatója) és Vikárius László (a Bartók Archívum vezetője)

 

9:15 Bevezető előadás

Malcolm Gillies (Australian National University, Canberra /King’s College London): A zongoravirtuóz Bartók? Etűdök Op. 18

 

9:45 I. szekció, elnök: Malcolm Gillies

Llorenç Prats Boscà (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest/Universitat de les Illes Balears, Mallorca): Bartók 1926-os zongorastílusának nyomai olasz barokk billentyűs művekből készült koncertátdolgozásaiban

Könyves-Tóth Zsuzsanna (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest): Zörejek, békák és egy pásztor: Hagyomány és haladás Bartók zongorára írt művében, „Az éjszaka zenéjé”-ben

Nakahara Yusuke (Bartók Archívum, Budapest): „Hat tánc bolgár ritmusban”: A darabok pedagógiai és ideológiai koncepciójáról

 

10:45   Kérdések, vita

 

10:55   Kávészünet

 

11:10 az I. szekció folytatása

Biró Viola (Bartók Archívum, Budapest): „Oláhos”: Egy zenei karakter kialakulása

Elek Martin (Zenetudományi Intézet, Budapest/University of Cambridge): Parlando-Rubato Bartók zongorajátékában

Javier López Jorge (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest): Bartók instruktív kiadásai Mozart zongoraszonátáiból: A Bécs-Budapest előadói hagyomány és Bartók személyes előadói stílusa – papíron

 

12:10   Kérdések, vita

 

12:20   Ebédszünet

 

Délutáni ülésszak, 2019. szeptember 14. szombat

 

14:00 Bevezető előadás

Richard Taruskin (University of California, Berkeley): Stravinsky, Ditta és az 1. zongoraverseny

 

14:30 II. szekció, elnök: Richard Taruskin

Sarah Lucas (Texas A&M University, Kingsville): Bartók 1. zongoraversenyének korai kiadásai: Új források a mű megjelentetésének és a korai terjesztésének történetéhez

Büky Virág (Bartók Archívum, Budapest): Mozart, Ditta és a 3. zongoraverseny: Mozarti vonások Bartók utolsó zongoraversenyében

 

15:10   Kérdések, vita

 

15:20   Kávészünet

 

15:35 a II. szekció folytatása

Kristína Gotthardtová (Ústav hudobnej vedy, Slovenská Akadémia Vied, Pozsony): Bartók és szlovák kortársai

Németh István Csaba (Zenetudományi Intézet, Budapest): „A teljes hangzó világegyetem a maga sokféleségében”: Bartóki minták Vermesy Péter zongorára és zenekarra írt műveiben

 

16:15   Kérdések, vita

 

16:25   Kávészünet

 

16:40 Bartók, Zongoraművek 1914–1920, közreadja Somfai László, Bartók Béla Zeneműveinek kritikai összkiadása 38. kötet

Somfai László (Bartók Archívum): Bevezetés

Rohmann Imre (Mozarteum, Salzburg): Zongoraművek 1914–1920: A kötet darabjai Bartók Harvard-előadásainak tükrében

 
   

***

 

GDPR:

A Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetének konferenciákkal kapcsolatos adatkezelési tájékoztatója megtalálható a kutatóközpont honlapján.

 

***

 

 Szervezők:

zenetudomanyi szines web s  Zeneakademia logo w200px

 

 

Támogató:

 

emmi logo s