A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

Egy hosszú távú és immár évek óta rendszeres együttműködés keretében az új- zélandi Baroque Music Community and Educational Trust meghívására Illés Szabolcs a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Magyar Zenetörténeti Osztályának munkatársa augusztus 16-24-ig első alkalommal tartott előadásokkal egybekötött egyhetes barokk hangszeres workshopot vállalkozó szellemű vonós hallgatók számára Christchurchben. A dinamikusan fejlődő egyesület, melynek munkájában Illés Szabolcs Edita Keglerova cseh csembalóművésszel együtt 2015 óta vesz részt, a barokk és klasszikus művek korhű megszólaltatásának megismertetését és népszerűsítését tűzte ki célul. A hagyományosan évenként februárban szervezett előadásaik és az Új-Zéland Déli Szigetet körbeutazó hangversenysorozataik eredményeképpen idén augusztusban egy kisebb kamaraegyüttes létrehozására is elegendő számú érdeklődő jelentkezett és vállalta a vonósok részéről Európában sem túl gyakori korhű hangszerkezelés elsajátításának embert próbáló kihívásait. A workshop során a hallgatók egy Johann Sebastian Bach, François Couperin és Jean-Baptiste Barrière műveiből összeállított tanári szólókoncerten is részt vehettek, az egyhetes kurzust záró nyilvános növendékhangversenyen pedig Michael Praetorius, Artemio Motta, Antonio Vivaldi és Francesco Geminiani műveinek előadásában bélhúros vonós hangszereken közreműködve, az újonnan elsajátított korhű hangszerkezeléssel is megbirkózva mutathatták be nagy sikerrel az együtt töltött szorgos gyakorlással telt napok eredményeit.

 

Illés Szabolcs

 

barokk workshop vass gabor

 

barokk workshop foto illes szabolcs

 

Fotók: Vass Gábor és Illés Szabolcs