A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja. |
June 18–20, 2026
Institute for Musicology (Research Centre for the Humanities), Budapest, Hungary
The Institute for Musicology (Research Centre for the Humanities) invites scholars interested in the oeuvre of György Kurtág to pay tribute to him on his 100th birthday by analyzing his works, interpreting his life events and scrutinizing the cultural, national, political context he has worked in, based on primary and secondary sources. An internationally recognized composer, György Kurtág shows a great interest in a wide range of genres, styles, forms of expressions, emotions and human and artistic experiences. The conference aims at presenting and interpreting the diversity and richness of Kurtág’s oeuvre focusing on different approaches as musical analysis, performance practice of Kurtág’s works, characteristics of the composer’s notation, his compositional process, Kurtág’s relationship to literature, languages and arts, role of intertextuality in his compositions, his artistic and personal relationship with composers, performers and other artists, and the aesthetical, philosophical and psychological background of his music. The conference is completely open in terms of topics, provided that the planned papers examine some aspects of György Kurtág’s exceptional and unique art.
Abstracts of 250 words are invited for 20-minute individual papers in English.
All proposals should be submitted by e-mail no later than October 1, 2025 to This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. including an abstract, a short biographical note. Please include contact details and institutional affiliation (if any).
For any additional information, please contact the organizer:
Anna Dalos (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.)