A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Veronika Varga, professional staff member, Department for Hungarian Music History of the Institute for Musicology, Research Centre for the Humanities, Hungarian Academy of Sciences, and MA student at the Liszt Ferenc University for Music, Musicology (supervisor: Tibor Tallián). Her MA thesis explores the sources of the ballet repertoire of the Hungarian National Theatre. |
CV
Veronika Varga was passed into the Department for Musicology of the Liszt Academy of Music (Budapest) in 2012, where she carries on her MA studies currently. In the framework of her BA-thesis, she explored the life and works of nineteenth-century conductor-composer József Heinisch. Since 2014 she participates in the processing of the sources of early Hungarian musical theatre at the Department for Hungarian Music History of the Institute for Musicology, Research Centre for the Humanities, Hungarian Academy of Sciences. Since January 2016, she works as scientific administrator at the same Department. Together with her colleagues, she performs eighteenth- and the nineteenth-century basic research; data processing, digitalization, cataloguing, and evaluation of the National Theatre’s repertoire; research on contemporary press reports; as well as works related to both musical and textual publications in preparation. Currently she deals with the dance repertoire of both the Court Theatre of Buda and the National Theatre, the central venues of Hungarian musical theatre, examining the period preceding the opening of the Opera House (1833–1884).
Publications
Publication
Heinisch József. BA thesis (Liszt Ferenc Academy of Music, Musicology Department, 2015).
Adalékok Doppler Ferenc nemzeti színházi balettjeinek történetéhez [Contribution to the History of Ferenc Doppler’s Ballets Written for the National Theatre]. MA thesis (Liszt Ferenc Academy of Music, Musicology Department, 2018).