A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Zsolt Vizinger Research Assistant. Department for Hungarian Music History of the Institute for Musicology, Research Centre for the Humanities and PhD student at the Liszt Ferenc Academy of Music, Musicology. His doctoral thesis in preparation deals with chamber music in Pest-Buda at the end of 19th-century. |
CV
Zsolt Vizinger graduated in 2020 from the Liszt Ferenc Academy of Music (Budapest), Musicology Department, where he is currently participating in the PhD program. As of December 2018, he has been working as research assistant at the Department for Hungarian Music History of the Institute for Musicology, Research Centre for the Humanities. Together with his collegues, he performs 18th and 19th century basic research: data processing, cataloguing, digitalization of the National Theatre’s repertoire. He participated in the preparation of the exhibition on the 175th anniversary of the National Anthem’s musical setting, The Erkel Workshop (2019). The subject matter of his thesis in preparation is the chamber music in Pest-Buda at the end of 19th-century.
Publications
„A rekapituláció problémája Joseph Haydn vonósnégyeseiben”. [The Problem of Recapitulation in Joseph Haydn’s String Quartets]. BA thesis (Budapest, Liszt Ferenc Academy of Music, Musicology Department, 2018).
„Zongoraötösök a századfordulós Budapesten” [Piano Quintets in Budapest at the Turn of the Century] MA thesis (Budapest, Liszt Ferenc Academy of Music, Musicology Department, 2020).