Ferdinand Weiss-Binio |
||||||
Kutató professzor,
2002-ben kitüntetéssel védte meg szakdolgozatát, amelyet, a dolgozat tudományos jelentőségének köszönhetően, a bizottság azonnal a doktori tanács figyelmébe ajánlott, mely testület még a védés napján, az elérhető legmagasabb pontszámmal ítélte meg Prof. Weissnek a Phd fokozatot. Egyúttal javaslatot tett arra, hogy a jelölt, a lehető legrövidebb időn belül terjessze disszertációját a Magyar Tudományos Akadémia Doktori Tanácsa elé. Erre, a munka jelentőségére való tekintettel már a következő évben sor került, és 2003-ban Prof. Weiss az Akadémia történetében mindezidáig példátlan iramú gyorsított eljárásban megszerezte nagydoktori címét. A Magyar Tudományos Akadémia elnöksége 2003. évi utolsó nagygyűlésén több jeles magyar kutató is úgy találta, hogy az Intézmény számára rendkívül megtisztelő lenne, ha prof. Weiss-Biniót az akadémikusok sorában tudhatná. Még ugyanez év végén Prof. Weiss megtartotta Akadémiai székfoglalóját. 2003 decemberétől az Akadémia rendes tagja.
Válogatott bibliográfia
„»Ha feltsendűl a’ petsenye-nóta« – egy több évezredes genocídium zenei emlékeiből” = Magyar Zene, 2003/2. 96-118.
„Guillaume de Machaut és az Aranygyapjas rend” = Rubicon, 1999/8. 3-11.
„»Gottes Lamm, mein Bräutigam« – Egy szimbólum transzmutációi Johann Sebastian Bach kantátáiban” = Magyar Zene, 2009/3. 372-390.
„A »juhhé!« szemantikájához. Onomatopoeia, mimeointrakineszeizmus – vagy tőelvonás?” = Magyar Nyelvőr, 2004/3. 39-47.
Ember a mezőn. Bartók Béla csíkmegyei gyűjtőútja a nyájemlékezetben. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2003. 219 o.
“The Field Study Proper – the Other Paradigm in Ethnomusicology” = Acta Ethnographica, 2005/2. 342-374.
„A remegő nyelvű oboista. A mimézis szándéka és a komikum valósága Richard Strauss Auf der Alm-zenéiben” = Magyar Zene, 2007/2. 162-175.
“Bluegrass. Music, Gastronomy and Queerness in North American Folklore” = Ethnomusicology, 2003/1. 12-23.
“From Aries to Aria – an Etymological Puzzle Resolved” = Studia Musicologica, 2010/4. 295-340.
„A vokalizációs szokásrend változásai egy észak-alföldi rackaközösségben” = Magyar Zene, 2004/1. 5-17.
A tömegdal lélektana. Budapest: Typotex, 2005. 370 o.
„A pásztorsíp alulnézetből. Curt Sachs organológiája a hermeneutika villámfényében” = Ethnographia, 2003/4. 279-293.
„Álruhás farkasok kora. A nyugati zene Mozarttól Hugo Wolfig” = Zenetudományi dolgozatok 2000, Szabolcsi Bence emlékére születésének 100. évfordulója alkalmából. Budapest: MTA Zenetudományi Intézet, 2000.
« Portraits cachés dans les Nuages de Claude Debussy » = Revue de Musicologie, 2001/2. 46-60.
„Nomen non est omen – a 40 éves Farkas Zoltán köszöntése” = Muzsika, 2004/7., 11-12.
„Az összezavart víz mítosza – Aesopus, Schubert és a Pisztráng-ötös” = Zenetudományi tanulmányok a hatvanéves Tallián Tibor tiszteletére, Budapest: MTA Zenetudományi Intézet, 2006.
„»Wo find’ ich grünes Gras?« – Hunger als Metapher in Schuberts Winterreise“ = Archiv für Musikwissenschaft, 2008/4. 125-141.
„Lupus in musica. Kísérletek a farkaskvint elkerülésére 16-17. századi zeneelméleti traktátusokban” = Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok, 1998/4. 35-42.
« Le carnaval des animaux. Exclusion raciste en France en fin de 19ème siècle » = Revue de Musicologie, 2005/2. 140-152.
”Mitt liv som musikfårskare. Intervju med musikforskaren Ferdinand Weiss-Binio, vetenskaplig medarbetare vid Bartók-Arkivet, Budapest” = Opus, 2007/13. 34-38.
„Éjféli birkaszámlálás. Keyserlingk gróf inszomniája és a Goldberg-variációk” = Holmi, 2009/4. 42-53.
„Aiszgetés és enharmónia” = Parlando, 1998/3. 24-26.
”Vikingastaden Birka och de ungerska fårens inflytande i Sverige på 700-talet” = Historisk Tidskrift, 2006/1. 31-40. “Atypical Patterns in the Cerebral Response to Metallophonic Sounds in Certain Even-Toed Ungulate Species” = The Journal of Neuroscience, 2008/37. 16-27.
A bibliográfia szakszerű összeállításáért az MTA Zenetudományi Intézet könyvtáránának ifjú munkatársát, Loch Gergelyt illeti köszönet.
|