A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Osztály: | Zenetörténeti Múzeum |
Fokozat, beosztás: | PhD, nyugalmazott tudományos főmunkatárs |
Email: | Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. |
Szoba: | 03 |
Telefon: | (1) 214-6770 / 252 |
Életrajz
Születési év:
- 1952
Felsőfokú végzettség:
- okleveles művészettörténész, Belgrádi Tudományegyetem Bölcsésztudományi Kar Művészettörténeti Szak, 1980
- okleveles numizmatikus, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsésztudományi Kar Posztgraduális Numizmatikai Szak, 1994
Tudományos fokozat:
- PhD, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsésztudományi Kar Művészettörténeti Szak, 2004
Disszertáció témája: A zenei témájú magyar éremművészet a 20. században
Kutatási terület:
- 19–20. századi zenei témájú éremművészet és képzőművészet
- 19–20. századi magyar hangszerek
Publikációk
Legfontosabb publikációk:
"Traditional and Avantgarde Bartók Medals in Hungarian Art",
Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae 40:(1/3) pp. 85-93.
Hangszerek Magyarországon: Kiállítási katalógus.
Budapest: MTA BTK Zenetudományi Intézet, (ISBN:978-963-9614-97-0)
"Zenei témájú grafikák Major Ervin hagyatékából",
In Kiss G. (szerk.), Zenetudományi Dolgozatok 1978—2012: 35 éves jubileumi kötet.
Budapest: MTA BTK Zenetudományi Intézet., 2014. pp. 349-385.
Fülöp Ö. Beck’s Liszt Interpretation in His 1911 Series of Plaques",
Studia Musicologica: An International Journal of Musicology of the Hungarian Academy of Sciences 55:(1)
Telcs Ede éremművészete.
Ninkov K Olga (szerk.), Újvidék: Forum Könyvkiadó, 2015. 240 p. (ISBN:978-86-323-0949-4)
Összes publikáció: Magyar Tudományos Művek Tára