ferenc papa orban viktor bartok osszkiadasA Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

Hírek, események


 Tudományos fórum >>>

 

Dear Dr. Lovasz:

I write as an honorary member of the Hungarian Academy of Sciences, as a frequent visitor to the Musicological Institute in Budapest where I have participated in numerous international conferences, as a member of the editorial board of the edition of Béla Bartók's works of which the institute is co-sponsor with Henle Editions, as a fellow laureate of the Kyoto Prize, and as one who has had the pleasure of meeting you at Institute functions in the past, to declare my fervent solidarity with my fellow scholars and with the Academy as you strive to maintain your independence and resist encroachments on your freedom of inquiry by shortsighted politicians.

Hungary has a high international profile in the musicological community thanks to the efforts of an enlightened and very productive group of scholars who know the value of maintaining contacts and free exchange of information and ideas. The prominence of Hungarian scholars in my own discipline is quite disproportionate to the size of the country and its scholarly cohort.  This is the result of activities and cooperative endeavors that are now under threat. I write to assure you that the wider world of scholarship is watching events in Hungary with great concern, and hope that this declaration of solidarity will be of some help in your current effort to demonstrate the value of our shared enterprises.  

 

Sincerely yours,

Richard F. Taruskin

Professor of Music emeritus

University of California at Berkeley