A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Chant palaeography
- Chant palaeography is concerned with the forms of distinct plainchant notations found in medieval musical codices of the Catholic Church.
- Initial contributions from Hungary:
- 1922: Kálmán Isoz, Latin zenei paleográfia és a Pray-kódex zenei hangjelzései (Latin musical palaeography and the musical notation of the Pray Codex)
- 1950s: Zoltán Falvy, A Pray-kódex zenei paleográfiája (The musical palaeography of the Pray Codex, 1954)
- 1963: Zoltán Falvy and László Mezey, Codex Albensis. Ein Antiphonar aus dem 12. Jahrhundert (the first scholarly source publication from Hungary)
- 1960s onwards: parallel work by Kilián Szigeti, Benjamin Rajeczky, László Dobszay and Janka Szendrei
- Following detailed research by Janka Szendrei, there appeared in 1999 the first comprehensive history of Hungarian notation, centred on the history, characteristics and versions of Esztergom Notation, which she had identified.
- Further sources have appeared, mainly fragments of codices. Furthermore, research into Gregorian palaeography is being stimulated and continued in the Department as the study of fragments grows into a subject of strategic importance.